A piacvezető dél-koreai abroncsgyár, a Hankook Tire Manufacturing Co. is a régióban tervez beruházni. A Reuters információi szerint a társaság 500 millió dolláros beruházást fontolgat Csehországban. A hírügynökség úgy tudja, a világ kilencedik abroncsgyárának telephelyválasztása szorosan összefügg a Hyundai szlovákiai üzemépítési tervével. A projekthez közel álló forrás szerint: más országok is szóba jöhetnek a Hankook-üzem helyszíneként, de jelenleg Csehország tűnik a befutónak. A tervek szerint a Hankook a Hyundai fő beszállítója lehet.
Dél-Korea legnagyobb autógyára tegnap hivatalosan is bejelentette a Genfi Autószalonon, hogy a szlovákiai Zsolnán (Zilina) építi fel új gyárát. A cég 700 millió eurót fordít a beruházásra. A társaság elképzelése szerint évente 200 ezer Kia modellt gyártanak. Az üzemben 2006 végétől kezdődik a sorozatgyártás. A KIA közleménye szerint várhatóan 2400 dolgozót vesznek majd fel.
Dél-Korea legnagyobb autóipari konszernjének beruházásáért Szlovákia mellett Lengyelország versenyben volt. Mindkét ország jelentős kedvezményeket helyezett kilátásba és hónapok óta komoly lobbit folytattak a beruházás elnyeréséért, amely az idei év egyik legnagyobb üzlete Közép-Európában. Korábban Cseh- és Magyarország is tárgyalt az autógyár vezetőivel.
Az angol Financial Times gazdasági napilap tudósítása szerint Lengyelország versenyképességén a mostani döntéssel újabb csorba esett. A lengyeleket korábban a csehek fosztották meg az 1,5 milliárd eurós Toyota-beruházástól és a PSA Peugeot-Citroën két évvel ezelőtti beruházásától. A Lengyel Információs és Külföldi Befektetési Ügynökség (PAIiIZ) tegnapi közleménye szerint a dél-koreai konszern a jobb és olcsóbb köz- és vasúti infrastruktúra és az alacsonyabb munkaköltségek miatt választotta a beruházás színhelyéül Szlovákiát. Andrzej Zdebski, a PAIiIZ elnöke leszögezte: Lengyelország tárgyalásokat folytat más jelentős befektetőkkel is, és reményeik szerint már március végén bejelenthetik azt a két-három befektetőt, akik Lengyelországot választják új beruházásaikhoz. Jelezte azt is: a kilátásban lévő üzletek összértéke félmilliárd dollár, megvalósításukhoz 2500 új munkahely szükséges.
Az európai piac kulcsszerepe a vezető autógyártók idei évi exportterveiben és fejlesztési elképzeléseiben is megmutatkozik. Az amerikai Ford Motor Co. 0,1 százalékkal igyekszik növelni részesedését az európai piacon, ahol a verseny 2004-ben is intenzív marad - jelezte Nicholas Scheele ügyvezető igazgató. A Toyota 75 millió dollárt költ belgiumi fejlesztési központjára, a mérnöki létszámot pedig kétszázzal emelik, hogy az európai igényeknek még jobban megfelelő autókat tudjanak gyártani. A Toyota csak Európában 800 ezer modellt adott el tavaly, és reményeik szerint 2010-re 50 százalékkal, 1,2 millióra növelik az eladott Toyoták darabszámát.
A luxusautó-gyártásban élenjáró BMW AG várakozásai szerint tovább nő a cég nyeresége 2004-ben. Erről Helmut Panke, a BMW vezérigazgatója számolt be újságíróknak a Genfi Autószalonon. Az autógyártó tervei szerint növekedhet az X3-sok és az ötös széria értékesítése is az idén. A müncheni cég tavaly 1,1 millió autót adott el. A PSA Peugeot-Citroën ugyanakkor az ázsiai piacon terjeszkedne. A francia társaság célja, hogy a 307-es modellből még többet adjanak el, miután a cég megkezdi Kínában is az autó értékesítését. A cél az, hogy a 2002-es rekordszámú, 1,95 millió darabos eladást túlszárnyalja a cég - ismertette terveit a PSA Genfben.
Szlovákiában igen kedvező visszhangot keltett a dél-koreai Hyundai autógyár bejelentése. Mikulás Dzurinda miniszterelnök szerint a dél-koreai beruházók azért is döntöttek Szlovákia mellett, mert ott kevésbé hajlamosak az emberek sztrájkolni, mint Lengyelországban, azonkívül a szlovákiai terület infra-
struktúrája kedvezőbb.
Pavol Rusko gazdasági miniszter jelentette be, hogy a kormány már ebben az évben legalább másfél milliárd korona értékű kedvezményben részesíti a dél-koreai beruházót.
A keddi bejelentésre reagálva a Peugeot-Citroën szlovákiai képviselője, Didier Valler azt nyilatkozta, hogy a dél-koreaiak döntése semmiképpen sem lehet befolyással a francia autógyár szlovákiai ambícióira. A Zsolnához közeli Puhón (Púchov) működő Matador is jelezte: gépsorainak és késztermékeinek szállításáról kíván tárgyalni kíván a dél-koreai beruházóval. A Matador képviselője szerint "Szlovákia Európa Detroitjává növi ki magát".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.