BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Külföldiekkel verseng a TriGránit csepelen

Amerikai, izraeli, angol, valamint több magyar ingatlanbefektető - köztük a TriGránit Rt. - is élénk érdeklődést mutat a Csepel-sziget északi részén található, a Szabadkikötő út és a Kis-Duna közötti 126 hektáros terület iránt - tájékoztatta lapunkat Orosz Ferenc, Csepel alpolgármestere. Demján Sándor, a TriGránit Rt. vezérigazgatója érdeklődésünkre mindössze annyit mondott, hogy egyelőre vizsgálják a csepeli terület befektetési lehetőségeit, illetve a várható megtérülést.

A mintegy 10-12 milliárd forintot érő önkormányzati tulajdonú, egyelőre beépítetlen terület a része annak a nagy volumenű, közel ezermilliárd forintos ingatlanfejlesztésnek, melynek keretében új városrész épül Csepel-sziget északi részén több mint 200 hektáron.

A lagúna és a csepeli gerincút között hivatali és lakónegyedet alakíthat ki a leendő beruházó. Cél egy olyan városrész létrehozása, melyben a jelentős nagyságú zöldövezet és sportcentrumok mellett intézményeket, lakásokat, szolgáltatóházakat, kereskedelmi, kulturális központokat, illetve vendéglátó-ipari egységeket építenének. Létesülhetne a városrészben európai regionális központ, ahol helyet kaphatnának az országos és uniós intézmények, ezáltal a negyed felépítését uniós forrásokból is lehetne finanszírozni.

Az óriási beruházás előkészítése több éve tart. Ennek első lépése volt az a tervpályázat, melynek célja a Csepel-sziget északi csúcsa településszerkezetének, beépítési karakterének, illetve funkcionális összetételének meghatározása volt. A beérkezett 11 pályaműből 9-et díjaztak. Mivel egyetlen olyan pályamű sem született, amely a kiírás által felvetett komplex követelményeknek maradéktalanul eleget tett volna, a bizottság úgy döntött, hogy a térség végleges településszerkezeti és városépítészeti arculatának kialakításához több terv javaslatát dolgozzák össze.

A pontos funkciókat is meghatározó városszerkezeti terv 2002 decemberében el is készült, ám ezt a fővárosnak is jóvá kell hagyni, amit máig nem tett meg - tette hozzá Orosz Ferenc.

Néhány fontos kérdés azonban már eldőlt a beruházással kapcsolatban. Meghatározták például, hogy a központi szennyvíztisztító a Duna partja és a Szabadkikötő út közötti területen, a Mahart III-as medence fölött épül majd. A 105 milliárd forintos fejlesztést jövőre kezdik, és 2008-09-ben fejezik be.

Arról is döntöttek, hogy mielőbb el kell "tüntetni" a korábbi szennyvíztisztításból viszszamaradt üledéket (zagyot), illetve veszélyes szilárd hulladékokat, melyek jelenleg 2,5 kektárt foglalnak el. A több száz ezer köbméter hulladék eltávolítása számítások szerint milliárdos nagyságrendű. Az is eldőlt, hogy a szigetcsúcs északkeleti részén egy összefüggő, 40-80 hektáros új városi közpark kap helyet. A park pontos méretét azonban még nem határozták meg. Cél, hogy a városi közpark Budapest települési szerkezetébe szervesen illeszkedjen és könnyen elérhető legyen - hangsúlyozta Orosz Ferenc. A zöldfelület a városias beépítésű pesti zöld "félgyűrű" folytatásaként a Nagy-Duna vonaláig "kifuttatható", sőt a budai oldalon lévő Kopaszi-gát zöldfelületéig is kiterjeszthető.

Döntés született továbbá a Mahart Szabadkikötő privatizálásáról, amit még az idén lebonyolítanak. Az erre vonatkozó pályázatot hamarosan kiírják. A csepeli Szabadkikötő I. és II. medencéje logisztikai funkcióknak adhat helyet. E terület iránt érdeklődik a Wáberer György vezette Waberer's Rt., mely logisztikai központ kialakítását tervezi. A vízi közlekedés nyújtotta előnyöket természetesen csak akkor lehet jól kihasználni, ha a közúti fejlesztést is elvégzik, nagy kapacitású utakat építenek.

Amíg a szennyvíztisztító nem épül meg, addig nem lehet elkezdeni a látványos, felszín feletti munkálatokat, az infrastrukturális fejlesztéseket azonban addig el kell végezni. Ez körülbelül 30 milliárd forintot igényel, és az erre vonatkozó tervek már készen vannak, így a munka jövőre kezdődhet. A Mahart privatizációjának lezárását követően az önkormányzat nyilvános pályázatot ír ki a Szabadkikötő út és a Kis-Duna közötti területre. A pályázatra meghívást kapnak azok a befektetők, akik már felkeresték az önkormányzatot - tette hozzá Orosz Ferenc. Számítások szerint három év múlva elkezdődhet az építkezés a Csepel-sziget északi részén. A kivitelezés 7-8 évig tarthat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.