Létrejött az, amiről már hónapok óta beszéltek szakmai körökben: a brüsszeli központtal működő Virgin Express és a Budapestre is közlekedő belga SN Brussels Airlines bejelentette, hogy tulajdonosaik nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá a két légitársaság közös holding alatt történő egyesítéséről 3:7 arányban. A két vállalat együttesen 214-334 millió euró értékű - fűzték hozzá az Airwise internetes szaklap elemzői.
A lépéssel sokkal hatékonyabban kihasználhatják a brüsszeli kapacitásokat, és javíthatnak a Virgin gazdálkodásán. Tavaly a cég veszteséges volt, a belga vállalat pedig nagyon szerény profitot ért el.
A két légitársaság később is önálló jogi személy maradna, a Virgin Express pedig továbbra is tőzsdei cégként szerepelne. A légitársaságok részvényesei szeptember óta számos együttműködési formát vitattak meg a brüsszeli kapacitásfelesleg kezelésére.
A 88,6 százalékban a Richard Branson Virgin birodalmának ellenőrzése alatt álló Virgin Expressnek 2005. január és 2006. december között bármikor joga lesz az új holdingban megszerzett részesedésének eladására 64 millió euróért. Ugyanezen időszakon belül az SN Brussels részvényesei 100 millió euróért akármikor megvehetik a Virgin 29,9 százalékos részesedését. Ugyancsak jelentős, a magyar piacot is közvetlenül érintő esemény, hogy a Germanwings bejelentette: öszszehangolja értékesítését a British Midland fapados leányvállalatával, a bmibaby nevű céggel. Az első lépésben egymás járatait ajánlják a saját honlapon - közölte Tony Davis, a bmibaby, illetve Joachim Klein, a Germanwings ügyvezető igazgatója. A német repülős cég 39, a brit vállalat 58 járatot üzemeltet Európában.
A német vállalat vezetői kilátásba helyezték, hogy hamarosan hasonló egyezményeket kötnek a száz százalékban a SAS tulajdonában lévő és Budapestre szintén közlekedő Snowflake-kel, illetve a lengyel nemzeti légitársasággal, a LOT-tal. Utóbbi saját olcsó légicéget akar létrehozni, hogy a tömegturizmust kiszolgáló másik részpiacon is felvehesse a versenyt a külföldi vállalatokkal.
Mind a SAS, mind a LOT, akárcsak a bmibaby anyacége, a British Midland a Star Alliance globális légiszövetség tagja, ahol az elmúlt években egyre szorosabb kereskedelmi, marketing- és beszerzési együttműködés zajlik. Előzőleg összehangolták a törzsutasprogramokat, és közös terminálhasználati megállapodásokat kötöttek, s ennek révén több száz millió eurós megtakarítást szeretnének elérni a következő két-három évben.
A Germanwings Észak-Európában is jelentősen bővíti hálózatát az északi fővárosokkal: Helsinkivel, Oslóval és Stockholmmal. Szintén újnak számít a Londontól délre fekvő Gatwickre közlekedő két napi járat is. A társaság Budapestről Kölnbe és Stuttgartba közvetlen járatokat üzemeltet.
A diszkont-légitársaságok - összehasonlítva a hagyományos légicégekkel - egyértelműen jóval dinamikusabban fejlődnek. Piaci szakértők szerint az idén nyáron az európai légi forgalom húsz százalékát az alacsony költségű légitársaságok bonyolítják majd le. Ehhez nagyban hozzájárul az, hogy az Európai Unióba májusban belépő országok felében igen erős marketingmunkát végeztek az új piacra lépők, illetve a már járatokat üzemeltetők ugrásszerűen növelik célállomásaik és járataik számát.
A közelmúltban vált ismertté, hogy Lengyelországban és Magyarországon telepedik meg például a brit-magyar tulajdonú WIZZ Air, budapesti járatokat indít Londonból és Berlinből a brit Easyjet, Oslóból a norvég Norwegian Air Shuttle, Berlinből a német Air Berlin, továbbá újabb dél- és nyugat-európai városokba viszi el utasait a szlovák SkyEurope.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.