Szélsőségesen érintik a hazai gépgyártókat a szűkülő acélkínálat miatti ellátási zavarok: van, ahol már a saját termelés is csúszik a késve érkező acél miatt. Más gépgyártók szerint csak olyan kis késéssel érkezik az áru, ami a gyártás jellege miatt még kezelhető, tervezhető.

"Óriási a kockázat, alig lehet vállalkozni jelen helyzetben, az acélszállító által adott árajánlat legfeljebb két napig érvényes" - válaszolt lapunknak Kötél László, a DKG East kereskedelmi igazgatója. A tatabányai ASG Kft.-nél gyakori, hogy egy-egy gyengébb minőségű acélalapanyag miatt csúszik valamely termék előállítása - közölte Sólyom Ferenc ügyvezető igazgató. A vezető nem reméli, hogy a piaci egyensúly helyreállása után esnének az árak.

A beszerzett terméktől függően tervezhető nehézséggel találkozott a zalaegerszergi Pylon-94 Gép- és Acélszerkezetgyártó Kft. - tudtuk meg Kámán János ügyvezető igazgatótól. A nyugati szállítótól kapott speciális acélok visszaigazolási határideje az eddigi 8-10 hétről három hónapra nőtt. A termék drágult is, sőt a szállító további áremelést is kilátásba helyezett. Fő gondnak inkább azt tartja a vezető, hogy az acél drágulásával egy időben erősödik forint, rontva az export gazdaságosságát.

"A KVV Kőolajipari Vezetéképítő Rt.-nek még csak most kezdődik a neheze" - fogalmazott Tarsoly Gyula vezérigazgató. Folyó munkáihoz a társaság ugyanis már beszerezte a vezetékeket, de kérdés, hogy a most tervezés alatt álló beruházások hogyan jutnak majd acélhoz. (BHL)