BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekednek a marketingbüdzsék

Büdzsénövekedést vár Magyarország európai uniós csatlakozásától a hazai vállalatok marketingvezetőinek közel fele - derül ki a D&T Marketing Kutató és Tanácsadó Iroda lapunk birtokába jutott kutatásából. A magyarországi top 200 vállalat marketingvezetőinek körében - telefoninterjúval készített - felmérése szerint számos kihívást jelent majd az EU-csatlakozással fokozódó piaci verseny. Az egyik leginkább érintett terület a piackutatás, emellett szintén változásokat sejtető területnek minősítették a stratégiaalkotást, a termékfejlesztést és az árképzést.

Az EU-csatlakozás azonban nem jelent robbanásszerű változtatási kényszert - jelezték a Világgazdaság által megkeresett marketingszakértők. Nagy Bálint, a Matáv Rt. kommunikációs igazgatója úgy véli: azoknál a cégeknél, amelyek már eddig is multinacionális vállalkozásként és versenypiacon működtek, a marketingre fordított erőforrások az uniós csatlakozás májusi időpontjától nem fognak egy csapásra bővülni. Hangsúlyozta viszont: egy-két év múlva változik majd a helyzet, mivel a magyar piacon tovább emelkednek a nyugat-európai szinttől még messze elmaradó médiaárak. Így a cégek marketingköltségvetésének is ehhez kell majd igazodnia.

Hasonlóan vélekednek az Albacompnál is. A legnagyobb hazai informatikai vállalkozások között számon tartott csoport szeretne betörni a nyugat-európai piacra is, ami az uniós csatlakozással várhatóan nagyobb lendületet kaphat - mondta Szabó Petra, a társaság marketingigazgatója. A célok eléréséhez nagyobb marketingbüdzsé is kell, de ehhez átmeneti időre lesz szükség. A cégcsoport marketingköltségvetése legkorábban 2005-től emelkedhet. Kiemelte azt is: a marketingeszközökből a fenti célok miatt elsősorban a piackutatás értékelődik fel.

A piacon egyre meghatározóbbakká váló nagyvállalatok számára elengedhetetlen a piackutatás - véli Rekettye Gábor, a Pécsi Tudományegyetem marketing tanszékének vezetője. Hangsúlyozta: ezen belül a versenytársak ismerete is mind fontosabbá válik. Hasonlóan fontos szempont lesz az árképzés, hiszen egy kitáguló piacon lehet majd összehasonlítani az árakat. A marketingbüdzsé növekedését viszont nehéz előre jelezni - véli a szakértő.

A legnagyobb magyar építőanyag-gyártó Wienerberger Téglaipari Rt. az idén ugyanakkora összeget fordít marketingre, mint az elmúlt évben - közölte lapunk érdeklődésére Szabó Diana, a cég marketingvezetője. Hasonlóan nyilatkoztak az MVM Rt.-nél is. A társaság zárt, a közüzemi villamosenergia-piacon működik, a marketing ezért itt nemigen értelmezhető, a társaság kommunikációs költségei pedig az uniós csatlakozással összefüggésben nem növekednek - közölte érdeklődésünkre Tringer Ágoston, a társaság kommunikációs osztályának vezetője.

Az EU-csatlakozástól függetlenül jelentős mértékben, mintegy 40 százalékkal növeli marketingbüdzséjét az előző évhez képest a Magyar Posta Rt. A társaság versenypiaci szolgáltatásainak népszerűsítésével indokolja lépését.

A mai magyar marketingszakma vonatkozásában a megkérdezettek többsége úgy gondolja, hogy felkészültek, az európai uniós "specialitásokat" pedig majd fokozatosan kell elsajátítani - jelezte ezen véleményt a marketingvezetők 65 százaléka. A marketing szerepének változásáról egyébként a válaszadók közel fele érzi úgy, hogy az EU-csatlakozás után ez hangsúlyosabbá válik, további 35 százalék szerint ebben nem lesz változás. (VG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.