Büdzsénövekedést vár Magyarország európai uniós csatlakozásától a hazai vállalatok marketingvezetőinek közel fele - derül ki a D&T Marketing Kutató és Tanácsadó Iroda lapunk birtokába jutott kutatásából. A magyarországi top 200 vállalat marketingvezetőinek körében - telefoninterjúval készített - felmérése szerint számos kihívást jelent majd az EU-csatlakozással fokozódó piaci verseny. Az egyik leginkább érintett terület a piackutatás, emellett szintén változásokat sejtető területnek minősítették a stratégiaalkotást, a termékfejlesztést és az árképzést.
Az EU-csatlakozás azonban nem jelent robbanásszerű változtatási kényszert - jelezték a Világgazdaság által megkeresett marketingszakértők. Nagy Bálint, a Matáv Rt. kommunikációs igazgatója úgy véli: azoknál a cégeknél, amelyek már eddig is multinacionális vállalkozásként és versenypiacon működtek, a marketingre fordított erőforrások az uniós csatlakozás májusi időpontjától nem fognak egy csapásra bővülni. Hangsúlyozta viszont: egy-két év múlva változik majd a helyzet, mivel a magyar piacon tovább emelkednek a nyugat-európai szinttől még messze elmaradó médiaárak. Így a cégek marketingköltségvetésének is ehhez kell majd igazodnia.
Hasonlóan vélekednek az Albacompnál is. A legnagyobb hazai informatikai vállalkozások között számon tartott csoport szeretne betörni a nyugat-európai piacra is, ami az uniós csatlakozással várhatóan nagyobb lendületet kaphat - mondta Szabó Petra, a társaság marketingigazgatója. A célok eléréséhez nagyobb marketingbüdzsé is kell, de ehhez átmeneti időre lesz szükség. A cégcsoport marketingköltségvetése legkorábban 2005-től emelkedhet. Kiemelte azt is: a marketingeszközökből a fenti célok miatt elsősorban a piackutatás értékelődik fel.
A piacon egyre meghatározóbbakká váló nagyvállalatok számára elengedhetetlen a piackutatás - véli Rekettye Gábor, a Pécsi Tudományegyetem marketing tanszékének vezetője. Hangsúlyozta: ezen belül a versenytársak ismerete is mind fontosabbá válik. Hasonlóan fontos szempont lesz az árképzés, hiszen egy kitáguló piacon lehet majd összehasonlítani az árakat. A marketingbüdzsé növekedését viszont nehéz előre jelezni - véli a szakértő.
A legnagyobb magyar építőanyag-gyártó Wienerberger Téglaipari Rt. az idén ugyanakkora összeget fordít marketingre, mint az elmúlt évben - közölte lapunk érdeklődésére Szabó Diana, a cég marketingvezetője. Hasonlóan nyilatkoztak az MVM Rt.-nél is. A társaság zárt, a közüzemi villamosenergia-piacon működik, a marketing ezért itt nemigen értelmezhető, a társaság kommunikációs költségei pedig az uniós csatlakozással összefüggésben nem növekednek - közölte érdeklődésünkre Tringer Ágoston, a társaság kommunikációs osztályának vezetője.
Az EU-csatlakozástól függetlenül jelentős mértékben, mintegy 40 százalékkal növeli marketingbüdzséjét az előző évhez képest a Magyar Posta Rt. A társaság versenypiaci szolgáltatásainak népszerűsítésével indokolja lépését.
A mai magyar marketingszakma vonatkozásában a megkérdezettek többsége úgy gondolja, hogy felkészültek, az európai uniós "specialitásokat" pedig majd fokozatosan kell elsajátítani - jelezte ezen véleményt a marketingvezetők 65 százaléka. A marketing szerepének változásáról egyébként a válaszadók közel fele érzi úgy, hogy az EU-csatlakozás után ez hangsúlyosabbá válik, további 35 százalék szerint ebben nem lesz változás. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.