BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Osztrák benzinárvita

Ausztriában sokallják a benzinárakat, amelyeket ugyanúgy piaci alapon képez az OMV, ahogyan Magyarországon a Mol Rt. is. Osztrák lapok szerint azonban a részben állami olajcég nem tartja be a gazdasági tárcával az árképzésre vonatkozó megállapodást.

A benzinárvitáról szóló osztrák beszámolók emlékeztetnek, hogy létezik egy megegyezés, mely szerint az ausztriai üzemanyagárak legfeljebb 2,9 eurócenttel haladhatják meg az uniós átlagárat. A statisztikai adatok szerint jelenleg a motorbenzinek és a gázolaj esetében is elmarad a tizenötöknél érvényes kiskereskedelmi áraktól. A vita kimeneteléről egyelőre csak annyit tudni, hogy a Der Standard értesülése szerint felmerült a hatósági árszabályozás újbóli bevezetése.

A magyarországi árakat is alapvetően az üzemanyagok nemzetközi jegyzésárai határozzák meg. A Mol Rt. szakemberei több alkalommal is elmondták, hogy hetente értékelik a világpiaci helyzetet, és ha szükségesnek látszik, korrigálják az árakat. Napi ingadozásokra a Mol nem szokott reagálni, csak akkor mozdít az árakon, ha trendszerű változások követik egymást akár egyik, akár másik irányban.

A nemzetközi üzemanyag-jegyzésárak mellett értelemszerűen a kőolaj ára és a forint árfolyama is befolyásolja a magyarországi benzin- és gázolajárak alakulását. Az erős forint például tompíthatja a nemzetközi jegyzésárak emelkedésének drágító hatását. Viszont ugyanígy a magyar fizetőeszköz gyengülése ronthat a piaci helyzeten akkor is, amikor az üzemanyagokban a számunkra mértékadó mediterrán térségben a motorbenzinért és a gázolajért kevesebbet kérnek.

A kőolaj ára a tavalyi 22-28 dolláros sáv helyett vélhetően 27 és 31 dollár között fog mozogni, aminek egyik legfőbb oka a dollár árfolyamának gyengülése - tudtuk meg Horváth Ferenctől, az olajtársaság finomításért felelős ügyvezető igazgatójától egy közelmúltbeli háttérbeszélgetésen. Elmondták: több jel is arra mutat, hogy a nagy olajtermelő országok a magasabb árat tartják reálisnak 2004-re - közölte az igazgató. Az üzemanyagok is várhatóan drágábbak lesznek a tavalyinál. Az árak inkább a motorbenzineknél haladják meg a tavalyit, mivel ebből alacsonyabbak a készletek. Magyarországon a motorbenzineknél 1-2 százalékos, míg a gázolajnál 3 százalékos áremelkedéssel számolnak 2004-ben a Molnál. Tavaly egyébként a gázolajfogyasztás 2 százalékkal emelkedett a magyar piacon, míg a motorbenzineké stagnált. A motorbenzin-fogyasztás növekedéséhez az idén az is hozzájárul, hogy a Mol reményei szerint csökken a tavaly 50-60 millió literre becsült benzinturizmus. A környező országokban ugyanis emelkedett az adótartalom, így közeledtek a benzinárak a magyarországihoz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.