Forró nyár a tévépiacon
Ötödével csökkent az elmúlt egy évben a folyadékkristályos (LCD-) és plazmatelevíziók ára - közölte érdeklődésünkre Maurer Andor, a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A 20 százalékos árcsökkenés mellett a nagy nyári sportesemények, mint a labdarúgó Európa-bajnokság és az olimpia hatása is tetten érhető abban, hogy megháromszorozódott a kereslet a legújabb technológiát képviselő készülékek iránt. Szintén jelentős, mintegy 40 százalékos árcsökkenés ment végbe a hagyományos televíziók esetében, ami szintén érezteti hatását az értékesítési adatokon, hiszen 80 százalékkal több fogy belőlük, mint egy évvel korábban - mondta el Maurer Andor.
Ugrásszerűen megnőtt az érdeklődés a vendéglátóhelyeken a plazmatévék iránt, ami egyértelműen a portugáliai futball Eb hatásának tudható be - számolt be a tapasztalatokról Kiss Zoltán, az Euronics Magyarország műszaki áruházlánc beszerzője. A nyári sportesemények hatását mutatja az is, hogy a hagyományos készülékek forgalma is az elmúlt egy hónapban nőtt meg nagymértékben. Kevésbé érezhető ugyanakkor ez a növekedés az LCD-s televízióknál, ahol az Euronics tapasztalatai szerint nem nőtt jelentős mértékben az értékesítés. Ennek egyik fő oka az ár, hiszen 20-50 százalékos eltérés is lehet egy LCD-tévé és egy ugyanolyan méretű plazma árában. Ezen túlmenően a hazai műsorszórás minősége még nem nőtt fel ahhoz a technikai színvonalhoz, amelyet ezek a készülékek képviselnek - tette hozzá Kiss Zoltán.
Az LCD-s készülékek iránti egyre nagyobb kereslet akkor válik különösen szembeötlővé, ha összevetjük azzal, hogy a világon eladott tévék száma 2003 utolsó három hónapjához képest 12 százalékkal, 38,5 millióra csökkent az első negyedévben a felmérés szerint.
Várhatóan a következő években is dinamikusan fejlődik majd a folyadékkristályos kijelzők piaca. Az IDC piackutató cég előrejelzése szerint a növekedés fő hajtóereje az LCD-televíziók felfutó értékesítése lesz. Tizenöt százalékos átlagos éves növekedés mellett a 2003-as 24 milliárd dollárról 2007-re 42 milliárdosra nőhet a piac. Az LCD-s termékek iránti növekvő keresletre reagálva a legnagyobb gyártók jelentős összegeket fektetnek be folyadékkristályos kijelzők gyártására. A Sony, Samsung páros például mintegy kétmilliárd dolláros beruházással épít közös üzemet, amelyben a gyártás várhatóan 2005 második negyedévében indul majd el. A tervek szerint évente 60 ezer, elsősorban nagyképernyős televíziókhoz szánt folyadékkristályos képernyőt készítenek majd az új üzemben.