A Budapest Airportot is megvenné a kínai HNA
Egy új nemzetközi, akár regionális légitársaság fontos részeként megőrizné a Malév márkanevet és a magyar nemzeti jelleget a kínai Hainan légitársaság (HNA), amely biztosan elindul a Malév privatizációs pályázatán. A HNA emellett beszállna a Budapest Airport Rt. magánosításába is - mondta tegnap a dél-kínai Hainan szigeten tartott sajtótájékoztatón Csen Feng, a HNA Group elnöke. A Malévre vonatkozó vásárlási szándékról azonban csak azután dönt, ha befejeződik a cég átvilágítása. Ez volt az első nyilvános alkalom, hogy a kínai vállalat megerősítette a Malév megvételére vonatkozó szándékát. Ha tényleg a Hainané lesz a Malév, akkor ez lesz az első olyan eset, amikor egy kínai légi cég külföldi vállalatba fektet.
A két cég alig egy hete üzemelteti közösen a Peking-Budapest közvetlen járatot, az első három hónapra szóló foglalások a terveket meghaladóan magas arányt hoztak, bár a tervekről nem közöltek részleteket.
A magyar utasok pekingi átszállással, Malév járatszámon eljuthatnak Sanghajba, Kantonba és Hainan szigetére is, amit Kína turistaparadicsomává akar fejleszteni a HNA és a helyi önkormányzat.
Az elnök szerint a negyedik legnagyobb kínai légitársaságot üzemeltető csoport tőkéje jelenleg megközelíti a négymilliárd jüant, és négy nagy kínai kereskedelmi bank segíti további terjeszkedésében. Hitelállománya körülbelül nyolcvanszázalékos, tőkeminősítése kiváló, a hongkongi tőzsdén jegyzett társaság évek óta minden évben több száz millió dollárt von be. A HNA csoportban több más kisebb légitársaság, szállodaláncok, utazási irodák, autókölcsönző cégek működnek.
Cseng nem nevezte meg azt, hogy mennyit költene a Malév átalakítására. Közölte viszont, hogy a Malév Fokker és a CRJ típusú gépeinek esetében változás lehetséges. A HNA csoport flottájának zöme - akárcsak a Malévé - Boeingekből áll. Vélhetően ezeket a gépeket visszaadnák a lízingcégnek, az ILFC vállalatnak.
Az ázsiai légitársaság európai kapunak tekinti Budapestet, a Ferihegyi repülőtéren egy közös cargobázist is létrehozna a Malévvel, emellett rendkívül érdekelt abban, hogy maga a repülőtér is bővüljön és korszerűbbé váljon. A BA Rt. privatizációjában részt venne, ha azt kiírná az ÁPV Rt., sőt nem zárta ki, hogy az egész magyarországi projektbe bevonna magyar vállalatokat is.


