A gázolaj lehagyja a benzint?
Szakértők szerint könnyen előfordulhat, hogy az ősz folyamán a gázolaj kiskereskedelmi ára, ha csak rövid időre is, de elhagyja a motorbenzinét. Erre volt már példa a magyar piacon, akkor is instabil volt a helyzet a nemzetközi olaj- és olajtermékpiacon. Ma egyelőre senki sem kíván hosszú távú árelőrejelzésbe bocsátkozni, mert úgy tűnik, kevésbé a tényleges piaci helyzet, a nyersanyag- és a termékkészletek szintje, sokkal inkább hangulati elemek befolyásolják az árakat.
Egy szaúdi tanácsadó egyenesen úgy látja, hogy az olajpiacon túlkínálat van, az iraki termelés bizonytalansága, a venezuelai választási problémák és a Jukosz termelésének esetleges kiesése hajtja fel az árakat. Emlékeztetett, hogy az OPEC-tagországok már nagyon közel állnak kapacitásaik felső határához, ennek ellenére a kartell közelgő, bécsi csúcstalálkozóján ismét a termelési kvóta növeléséről készül dönteni. Nem tudni, hogy ez a lépés megnyugtatja-e a piacot, és elindulnak lefelé az árak, vagy változatlan lesz a drágulás.
Természetesen az olajtermékpiacon tapasztalható kereslet is közrejátszik a nyersanyag áremelkedésében. Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára azt mondta, egyrészt a világgazdaság általános növekedése, mindenekelőtt az USA-ban és Ázsiában tapasztalható fellendülés miatt van szükség több üzemanyagra és következésképpen olajra. A nemzetközi elemző cégek folyamatosan emelik a világ olajigényére vonatkozó becslésüket, véleményük szerint az idén a tavalyinál napi 2,3-2,5 millió hordóval több nyersolajra van szükség. Ugyanakkor - tette hozzá - tavaly még nagy tételben áramlott Ázsiából az európai piacokra az úgynevezett középpárlat, vagyis a gáz- és a tüzelőolaj. Ma az ázsiai piacon marad, mert Kínában az áramhiány megszüntetésére gázolajjal működő generátorokat használnak. Kínában napi 25 ezer új autó kerül forgalomba, és ezekhez is kell az üzemanyag.
Mindezekkel együt a MÁSZ főtitkára sem tartja valószínűnek a 80-100 dolláros olajárat. Wilde György szerint az 50 dollárnak is rendkívül csekély az esélye, az olajtermelők ugyanis nem érdekeltek abban, hogy a magas ár javítsa az alternatív hajtóanyagok versenyképességét, illetve csökkentse a felhasználást. Az OPEC ezt a 2000 tavaszán tapasztalt árrali esetén világossá is tette. A termelők tehát mindenképp az árak, a piac stabilizálásában érdekeltek, és jelenleg a piaci hírek szerint meg is tesznek mindent ennek érdekében.
Az OPEC Oroszországgal is egyeztetett, amire csak a mostanihoz hasonló rendkívüli helyzetekben volt eddig példa. (VG)


