BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Lapker csoport uralja a lapterjesztést

A francia Lagardere vállalatbirodalom többségi tulajdonában lévő Lapker csoport nemcsak az egyedüli országos lapterjesztő hazánkban, de ezerkétszáz elárusítóhelyet is birtokol. A jelenleg kétszáz üzletből álló Relay és City Press hálózatokat folyamatosan bővítik.

A Lapker cégcsoport terjesztési hálózata egyetlen hazai lapterjesztőként az ország egész területét lefedi. Cégein keresztül mintegy 1300 hazai sajtótermék jut el a lapkiadóktól a 12-12,5 ezer hazai elárusítóhelyig, illetve saját bolthálózataikon keresztül egészen az olvasókig - mondta el Gallasz Lajos, a Lapker Kiskereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója, aki ugyanakkor hosszabb távon nem zárja ki konkurencia megjelenését sem.

Természetesen léteznek olyan, általában kis példányszámú és speciális olvasóközönségnek szánt szaklapok is, amelyekhez csakis a kiadón keresztül lehet hozzáférni. Ezek aránya az összvolumenből ugyanakkor csekély. Néhány kis cég foglalkozik ugyan helyi lapterjesztéssel, de ők is a Lapkertől szerzik be a

hírlapot. A tavalyi, 70 milliárdos árbevételéből 54 milliárdot a hírlappiacon elérő Lapker csoporthoz több vállalat tartozik, így a Lapker Rt., a Lapker Kiskereskedelmi Kft. és tíz további, területi alapon szerveződő nagykereskedelmi társaság. A Lapker Rt. végzi a központi tevékenységeket, felelős a kiadókkal való kapcsolattartásért, a terjesztés menedzseléséért és az új lapok bevezeté-séért egyaránt, míg a Lapker Kisker elsősorban a kiskereskedelemmel foglalkozik.

A cégcsoportnál úgy látják: igencsak megnehezíti a terjesztést, hogy a kiszolgált piac változásai nehezen nyomon követhetőek. A legnagyobb kihívást mégis a lapok időben történő kiszállítása jelenti, ezért mind a kiadók, mind a hírlap-értékesítők felől nagy nyomás nehezedik rájuk. Nehéz meghatározni az egyes üzletekbe szállítandó optimális példányszámot is, különösen igaz ez új lapoknál. Gallasz Lajos hozzátette: a hazai lappiac évek óta bővül, növekedése viszont az idén várhatóan lelassul.

Nem csak az elsősorban hírlap-értékesítéssel foglalkozó árushelyek tartoznak a cégcsoport vevői közé, lényeges szerephez jutottak a belföldi kiskereskedelmi és a benzinkúthálózatok is. A Lapker csoportnak összesen mintegy 1200 saját tulajdonú elárusítóhelye van, ezek nagy része hírlapárusító pavilonként működik. A csoport saját láncokat is üzemeltet, amely jelenleg kétszáz Relay és City Press márkanéven futó boltot ölel fel. Ugyanakkor folyamatban van a mintegy 850 pavilon egy részének modernizálása is: 215 átalakítása már be is fejeződött.

A Relay nemzetközi márka, amelyet a francia többségi tulajdonos - a 19 országban tevékenykedő, a Lagardere csoporthoz tartozó - Hachette Distribution Services (HDS) honosított meg itthon. A Relay üzletek elsősorban közlekedési csomópontokban találhatóak, ezzel szemben a csak hazánkban ismert City Press a plazákra, sétálóutcákra és szupermarketekre koncentrál.

Ezek az árushelyek a magasabb színvonalú vásárlásra alapoznak, így ügyelnek a bolt belső kialakítására, és az önkiszolgáló rendszer lehetővé teszi az újság átlapozását is. A hírlap mellett más termékeket, például dohányárut, édességet, telefonkártyát is forgalmaznak. Gallasz Lajos további lehetőségeket lát ebben a szegmensben: a Relay és City Press boltok számát négyszázra kívánják emelni, 2005-ben 75 új üzlet megnyitását tervezik.

A HDS-en keresztül a hazai lapterjesztést uraló francia Lagardere csoport tavaly 12,45 milliárd eurós árbevételt ért el. Jean-Luc Lagardere, a konszern alapítójának tavalyi halála után fia, Arnaud Lagardere vette át az irányítást a két fő divízióval bíró csoportnál. A nagyobbik divízió, a közel 8 milliárd eurós forgalmú Lagardere Media a világ legnagyobb lapkiadó vállalataként 245 újságot jelentet meg, köztük az Elle vagy a Paris Match magazinokat. Ugyanakkor könyvkiadással, lapterjesztéssel is foglalkoznak, és a hazánkban is ismert Virgin Megastore mellett rádió-, illetve televíziócsatornái is vannak. Magyar érdekeltségei közé tartozik a Rádió1 és a magyarországi Elle magazint kiadó Adoc Semic Kiadói Kft. is. A csoport másik, ipari divíziójának ékköve az EADS hadi- és légiipari cégben meglévő 15 százalékos részesedés; ezzel áttételesen az Airbus 80 százalékát is birtokolják.

A szintén a HDS többségi tulajdonában lévő Hungaropress Sajtóterjesztő Kft. - több mint 90 százalékos piaci részesedésével - a legnagyobb hazai lapimportőr. Húsz országból - elsősorban Németországból, az Egyesült Államokból és az Egyesült Királyságból - hozzávetőlegesen 1800 külföldi lap terjesztésével foglalkoznak - mondta el Hinnerk de Boer, a társaság ügyvezető igazgatója. Budapesten 250 árusítóhelyre szállítanak, ezek mellett - a nyári szezonban - négyszáz balatoni üzletet is ellátnak külföldi lapokkal. (A további vidéki terjesztést a Lapker csoport végzi.) A cégnek nyolc hírlapárus üzlete működik Sajtópont néven, ezek az árbevétel 15 százalékát adják, de tervezik a hálózatnak a Lapkerrel közösen történő kibővítését is. Az előfizetések a forgalom közel 20 százalékát hozzák. A cég tavalyi teljesítményével elégedett volt Hinnerk de Boer, bár a forgalomnövekedés alatta maradt a várakozásoknak. Az idén várhatóan hasonló pénzügyi eredménnyel és az árbevétel kismértékű növekedésével zárnak, ugyanis a fővárosi erős turisztikai szezon ellensúlyozta a balatoni visszaesést. Növelni kívánják a magyar lapok külföldi terjesztését is: elsősorban a környező országokra és a magyarok kedvelt turisztikai célországaira fokuszálnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.