A Lapker cégcsoport terjesztési hálózata egyetlen hazai lapterjesztőként az ország egész területét lefedi. Cégein keresztül mintegy 1300 hazai sajtótermék jut el a lapkiadóktól a 12-12,5 ezer hazai elárusítóhelyig, illetve saját bolthálózataikon keresztül egészen az olvasókig - mondta el Gallasz Lajos, a Lapker Kiskereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója, aki ugyanakkor hosszabb távon nem zárja ki konkurencia megjelenését sem.
Természetesen léteznek olyan, általában kis példányszámú és speciális olvasóközönségnek szánt szaklapok is, amelyekhez csakis a kiadón keresztül lehet hozzáférni. Ezek aránya az összvolumenből ugyanakkor csekély. Néhány kis cég foglalkozik ugyan helyi lapterjesztéssel, de ők is a Lapkertől szerzik be a
hírlapot. A tavalyi, 70 milliárdos árbevételéből 54 milliárdot a hírlappiacon elérő Lapker csoporthoz több vállalat tartozik, így a Lapker Rt., a Lapker Kiskereskedelmi Kft. és tíz további, területi alapon szerveződő nagykereskedelmi társaság. A Lapker Rt. végzi a központi tevékenységeket, felelős a kiadókkal való kapcsolattartásért, a terjesztés menedzseléséért és az új lapok bevezeté-séért egyaránt, míg a Lapker Kisker elsősorban a kiskereskedelemmel foglalkozik.
A cégcsoportnál úgy látják: igencsak megnehezíti a terjesztést, hogy a kiszolgált piac változásai nehezen nyomon követhetőek. A legnagyobb kihívást mégis a lapok időben történő kiszállítása jelenti, ezért mind a kiadók, mind a hírlap-értékesítők felől nagy nyomás nehezedik rájuk. Nehéz meghatározni az egyes üzletekbe szállítandó optimális példányszámot is, különösen igaz ez új lapoknál. Gallasz Lajos hozzátette: a hazai lappiac évek óta bővül, növekedése viszont az idén várhatóan lelassul.
Nem csak az elsősorban hírlap-értékesítéssel foglalkozó árushelyek tartoznak a cégcsoport vevői közé, lényeges szerephez jutottak a belföldi kiskereskedelmi és a benzinkúthálózatok is. A Lapker csoportnak összesen mintegy 1200 saját tulajdonú elárusítóhelye van, ezek nagy része hírlapárusító pavilonként működik. A csoport saját láncokat is üzemeltet, amely jelenleg kétszáz Relay és City Press márkanéven futó boltot ölel fel. Ugyanakkor folyamatban van a mintegy 850 pavilon egy részének modernizálása is: 215 átalakítása már be is fejeződött.
A Relay nemzetközi márka, amelyet a francia többségi tulajdonos - a 19 országban tevékenykedő, a Lagardere csoporthoz tartozó - Hachette Distribution Services (HDS) honosított meg itthon. A Relay üzletek elsősorban közlekedési csomópontokban találhatóak, ezzel szemben a csak hazánkban ismert City Press a plazákra, sétálóutcákra és szupermarketekre koncentrál.
Ezek az árushelyek a magasabb színvonalú vásárlásra alapoznak, így ügyelnek a bolt belső kialakítására, és az önkiszolgáló rendszer lehetővé teszi az újság átlapozását is. A hírlap mellett más termékeket, például dohányárut, édességet, telefonkártyát is forgalmaznak. Gallasz Lajos további lehetőségeket lát ebben a szegmensben: a Relay és City Press boltok számát négyszázra kívánják emelni, 2005-ben 75 új üzlet megnyitását tervezik.
A HDS-en keresztül a hazai lapterjesztést uraló francia Lagardere csoport tavaly 12,45 milliárd eurós árbevételt ért el. Jean-Luc Lagardere, a konszern alapítójának tavalyi halála után fia, Arnaud Lagardere vette át az irányítást a két fő divízióval bíró csoportnál. A nagyobbik divízió, a közel 8 milliárd eurós forgalmú Lagardere Media a világ legnagyobb lapkiadó vállalataként 245 újságot jelentet meg, köztük az Elle vagy a Paris Match magazinokat. Ugyanakkor könyvkiadással, lapterjesztéssel is foglalkoznak, és a hazánkban is ismert Virgin Megastore mellett rádió-, illetve televíziócsatornái is vannak. Magyar érdekeltségei közé tartozik a Rádió1 és a magyarországi Elle magazint kiadó Adoc Semic Kiadói Kft. is. A csoport másik, ipari divíziójának ékköve az EADS hadi- és légiipari cégben meglévő 15 százalékos részesedés; ezzel áttételesen az Airbus 80 százalékát is birtokolják.
A szintén a HDS többségi tulajdonában lévő Hungaropress Sajtóterjesztő Kft. - több mint 90 százalékos piaci részesedésével - a legnagyobb hazai lapimportőr. Húsz országból - elsősorban Németországból, az Egyesült Államokból és az Egyesült Királyságból - hozzávetőlegesen 1800 külföldi lap terjesztésével foglalkoznak - mondta el Hinnerk de Boer, a társaság ügyvezető igazgatója. Budapesten 250 árusítóhelyre szállítanak, ezek mellett - a nyári szezonban - négyszáz balatoni üzletet is ellátnak külföldi lapokkal. (A további vidéki terjesztést a Lapker csoport végzi.) A cégnek nyolc hírlapárus üzlete működik Sajtópont néven, ezek az árbevétel 15 százalékát adják, de tervezik a hálózatnak a Lapkerrel közösen történő kibővítését is. Az előfizetések a forgalom közel 20 százalékát hozzák. A cég tavalyi teljesítményével elégedett volt Hinnerk de Boer, bár a forgalomnövekedés alatta maradt a várakozásoknak. Az idén várhatóan hasonló pénzügyi eredménnyel és az árbevétel kismértékű növekedésével zárnak, ugyanis a fővárosi erős turisztikai szezon ellensúlyozta a balatoni visszaesést. Növelni kívánják a magyar lapok külföldi terjesztését is: elsősorban a környező országokra és a magyarok kedvelt turisztikai célországaira fokuszálnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.