Alkatrészgyártók: irány a keleti munkaerőpiac
A német gépjárműalkatrész-gyártók 39 százalékának már konkrét tervei vannak nyugat-európai termelésének Kelet-Európába telepítéséről, 25 százalékuk pedig Kínába költözne. Délkelet-Ázsia, Dél-Amerika és India szintén népszerű célpont.
Az Ernst & Young 200 céget átfogó mostani felméréséből kiderül: a vállalatok jó része már ma is működik valamilyen formában az érintett régiókban, amit elsősorban az alacsony munkaerő- és termelési költségekkel, illetve a dolgozók képzettségi szintjével és rugalmasságával indokolnak. Ennek nyomán a térség autóipari termelési kapacitásainak fele német cégekhez tartozik. Az alkatrészgyártók régiónkban Csehországot kedvelik a leginkább, ezt követi Magyar- és Lengyelország.
Az autók iránti kereslet viszszaesésével minden korábbinál nagyobb a költségcsökkentési kényszer. A keletre költözés jelenti a német gyártók egyetlen túlélési lehetőségét - idézi a felmérés készítőit a Die Welt. Immár nem csak a munkaerő-intenzív tevékenységek elvándorlására kell számítani, hiszen a kiváló keleti mérnököknek köszönhetően a magas hozzáadott értéket adó kutatás-fejlesztési tevékenység is könnyen áttelepíthető. (VG)


