A magyar jégkrém- és fagylatpiac évi 38-40 milliárd forintos forgalmat bonyolít le. Míg 2002-ben összesen 27,5 milliárd forintot költöttünk jeges finomságokra, tavaly ez már 40 milliárd forintra emelkedett. A jeges édességeket a GfK adatai szerint főként a fiatalok és a nők kedvelik.
A jégkrém forgalma az időjárás alakulására különösen érzékeny: a strandok és a hozzájuk tartozó vendéglátó-ipari egységek idei forgalmának csökkenése döntő hatással volt a piac méretére. Így az első félévi adatokra alapozva az Algida márkát gondozó Unilever Magyarország Kft. csak minimális piacnövekedést vár, amely elsősorban a családi, dobozos kiszerelésű kategória teljesítményéből adódhat.
A magyarországi jégkrém- és kézművesfagylalt-fogyasztás mintegy 4,5 liter fejenként. Ekkora mennyiségnek 45 darab pálcikás jégkrém vagy 80 gombóc fagylalt felel meg. A GfK
Piackutató Intézet adatai szerint a termelés tavaly elérte az 52,5 millió litert, amelyből 75 százalékot képviselt a legnagyobb csomagolási egységekben kapható családi kiszerelés, a fennmaradó mennyiségen pedig a gombócos fagylalt és a pálcikás jégkrém osztozik. Ennek egy részét a jégkrémgyártók exportálták.
A jégbe hűtött édességek piacán értéket tekintve a kézműves fagylaltok képezik a legnagyobb szegmenst, mintegy 20-22 milliárd forintos forgalmat generálva. Az ipari jégkrémek részesedése a Nestlé-Schöller Kft. becslése szerint 17-18 milliárd forint.
Ez utbbi kategóriába sokféle termék tartozik. A családi jégkrémek dobozos kiszerelésűek, elsősorban bevásárlóközpontokban kaphatók.
Az ipari jégkrémek piacán az AC Nielsen szerint az Unilever csoporthoz tartozó Algida piacvezető, 32 százalékos értékbeli részesedéssel. A Nestlé-Schöller Kft. saját részesedését mintegy 30 százalékosra becsüli a jégkrémpiac egészén, de az arány a különböző szegmensekben eltérő.
A nagy szereplők közé tartozik még a saját értékesítési hálózatot üzemeltető Family Frost és a McDonald's gyorsétteremlánc. A kereskedelmi láncokban megjelentek a saját márkás jégkrémek is: az elsősorban családi kiszerelésben kínált termékek térfogat alapján már elérik a 30 százalékos piaci részesedést is. Ezekből a termékekből a legnagyobb mennyiséget a Tesco és a Plus értékesíti.
Tengerdi Laura, az Algida marketingmenedzsere szerint márkáik vezető pozíciót tudhatnak magukénak az impulzus és a családi jégkrémek piacán egyaránt. Az impulzus szegmensben, értéket tekintve az Algida 69 százalékos részesedéssel bír, Magnum márkájuk egyedül kétötödös részt hasít ki a teljes pálcikás jégkrémek piacából. A Magnum nemcsak a pálcikás kategória vezetője, de a legismertebb hazai jégkrémmárka is.
A családi jégkrémek szegmensében az Algida nagy kiszerelésű jégkrémei 40 százalékos értékbeli részesedéssel elsők. A családi szegmens szezonalitása, jégkrémekről lévén szó, erős ugyan, érdekes módon azonban fokozatosan csökken. A keresletingadozás már nem annyira időjáráshoz, évszakhoz, mint inkább eseményhez köthető. Így a látványos felfutást mutató nyári hónapokon kívül karácsonykor és húsvétkor is nagyon intenzív az értékesítés.
A fogyasztókban élő "fagylalt" szó jelentésének a vendéglátó-ipari gombócos jégkrémek felelnek meg leginkább. Ezek az impulzus és családi jégkrémekkel szemben mínusz 18 helyett mínusz 12 fokon fogyaszthatók, ettől tűnik lágyabbnak, krémesebbnek az ízük. Az iparilag előállított gombócos jégkrémek szegmense lassan, de fokozatosan növekszik. A Carte d'Or gombócos jégkrémek az Unilever jégkrémüzletági árbevételének mintegy harmadát adják.
Az úgynevezett lágy jégkrémek - idetartozik a Cornetto Soft - előnye, hogy egyesítik az impulzus és a gombócos jégkrémek jó tulajdonságait. A jégkrém úgynevezett patronban van, közvetlenül az eladás előtt töltik tölcsérbe, így a fogyasztó biztos lehet benne, hogy garantált minőséget kap, valamint higiéniai problémák sem léphetnek fel.
Különleges elérési utat biztosít a fogyasztók számára a Family Frost Kft., amely egyenesen az ajtóhoz szállítja több fagyasztott termék mellett a pálcikás és literes kiszerelés mellett a jégkrémtortákat is. A vállalat a legerősebb pozíciót a kisebb településeken vívta ki magának. Félix Miklós, a Family Frost ügyvezetőjének tapasztalatai szerint a városokban a jobb minőségű, magasabb árkategóriájú termékeket keresik, míg a falvakban az ár sokkal fontosabb befolyásoló tényező.
A nagy gyártók minden szegmensben folyamatosan fejlesztenek. A jégkrém- és fagylaltpiac szereplői a következő években már nem várnak olyan dinamikus fejlődést, mint amely 2003-t jellemezte. Egy-egy forró nyári hónap azonban lényegesen növelheti az eladások volumenét, elsősorban az impulzus szegmensben, ahol a nyári hónapok értékesítése négyszerese a téli hónapok értékeinek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.