BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jobb évet zárhatnak a légicégek

Javuló utasforgalmat és több üzleti utast könyvelhettek el a teljes szolgáltatási kört nyújtó légitársaságok az elmúlt 3-5 hónapban. Pénzügyi teljesítményükön azonban nem érződik ez a trendváltás. Ennek oka részben a dráguló üzemanyag és a diszkontcégek előretörése.

Kiváló nyarat tudhatnak maguk mögött és reményteljes őszt várnak a hagyományos légitársasá-gok, pedig az egekben rekedt üzemanyagárak miatt egyre több a költségük.

Különösen a hosszú távú járatok telítettsége emelkedett. Az egyébként vegyes fél évet záró British Airways (BA) annak ellenére jó július-augusztusról számolt be, hogy a sorozatos létszámgondok miatt a londoni Heathrow repülőtéren több száz járatot törölni kellett, és a következő hónapokban is hasonlóan kell cselekedni. A BA vélhetően a szükségesnél gyorsabban bocsátja el több ezer dolgozóját, s ez okozott üzemzavart. A brit nagyvállalat fenntartja, hogy várható idei bevétele 2-3 százalékkal haladja meg az előző üzleti évben elértet.

Legalább ilyen optimista az Air France-KLM holding. Európa legnagyobb légitársasága az elmúlt hónapokban kezdett hozzá a holland cég integrálásához, de még az ezzel járó költségeket sem nagyon érezte meg. Sőt, az amerikai és az ázsiai kereslet jelentős növekedése miatt egyre több vagy nagyobb gépet kell beállítani a tengerentúli járatokon. Az Air France-nak (AF) nagyon jól jön az erősödés, hiszen a párizsi kormány - a helyi tőzsdén elterjedt hírek szerint - hamarosan szeretne megválni a cégben lévő 44 százalékos tulajdonának csaknem felétől, s ilyenkor árfelhajtó hatású a jó teljesítmény. Az AF piaci értéke 3,65 milliárd euró.

Fontos fejlemény, hogy a napokban a KLM, illetve az amerikai Northwest és Continental cégek beléptek a SkyTeam globális légiszövetségbe, amelynek novembertől a Malév is tagja lesz. Ezzel a társulás üzleti potenciálja nagyon közel került a világ legkiterjedtebb szövetségéhez, a Lufthansa vezette Star Alliance-hoz. Hátráltatja azonban a fejlődését, hogy az egyik tag, az olasz Alitalia a csőd felé rohan, sőt a kilépést is megpendítette a minap, a súlyos pénzügyi helyzetre hivatkozva. Az olasz cég vezetői a hét elején - az utolsó pillanatban - megalkudtak a pilótákkal és a szakszervezetekkel a többezres elbocsátás menetéről és a társaság teljes átalakításáról. A kormány szeptember 15-i határidőhöz kötötte a csaknem 400 millió eurós áthidaló hitel megadását. Az Alitalia kormánybiztosa olyan, ötezer fős létszámcsökkentést követelő tervet terjesztett elő, amely főleg a 15 ezer fős földi kiszolgáló személyzet mérséklésével, de emellett 450 pilóta és 1050 légikísérő elbocsátásával is számolt 2006-ig. A lépéstől 315 millió eurós megtakarítást reméltek.

Az árnyomás egyre erőteljesebben nehezedik a hagyományos cégek vállára. Mind többen kénytelenek 20-30 százalékkal mérsékelni áraikat és csökkenteni a vásárlás előtti akadályokat. Már nem feltétel a hét végi kinntartózkodás, és egyirányú, nagyon olcsó jegyeket is árusítanak.

Ezzel megközelíthetik a fapadosok rugalmasságát. A diszkontcégek már Budapestről is több tucat európai célállomásra viszik az utasokat. London, Párizs, Róma, Berlin és Amszterdam esetében akár több cég kö-zül is választhatnak. Tegnap az immár 6 géppel üzemelő Wizz Air jelentette be, hogy decembertől Liverpoolba indít járatokat. Egyesek, mint például a Snowflake azonban sikertelen a stockholmi járaton, ezért az anyavállalat, a SAS beemeli a céget az október végétől közlekedő új Budapest-Stockholm járatra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.