Magyarországon is megkezdődhet az ipari hulladékok felhasználása a sztrádaberuházásoknál. Az M6-os autópálya építéséhez a Dunaferr csoporthoz tartozó Ferromark Kft., míg az M3-M35-ös sztráda építéséhez a tiszaújvárosi önkormányzat tulajdonában lévő Inveszt Rt. teremti elő ily módon a szükséges alapanyag jelentős részét. Az országos úthálózat fejlesztéséről szóló törvénybe tavaly év végén került be, hogy ha az építtető és a hulladékgazda előzetesen megállapodást tud kötni a másodlagos nyersanyag áráról, kötelezően előírható az ipari hulladék felhasználása az autópályák építésénél.
A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. az M6-os építőjének kiválasztásánál az első pályázati fordulót követően versenyben maradt három jelentkezőt levélben arról tájékoztatta, hogy előnyben részesíti azt, aki az építkezés során a Dunaújvárosban található több millió köbméter kohósalakot használná fel az útalap építéséhez. Az M3-M35-ös sztráda építésének előkészítése kapcsán pedig kötelezően előírták a térségben fellelhető másodlagos nyersanyagok felhasználását.
A Ferromark Kft. 1990 óta foglalkozik a Dunaferrnél keletkező ipari melléktermékek hasznosításával, s a tervek szerint a cég mintegy 2,5 millió köbméter kohászati salakot értékesít majd
a közel 60 kilométeres sztrádaszakasz kivitelezését elnyerő cég(ek)nek. A szerződést csak azt követően lehet aláírni, hogy a kormány megköti a végleges megállapodást az autópálya-tenderen nyertes M6 Duna Autópálya Konzorciummal, ám a tárgyalások már előrehaladott állapotban vannak - közölte Kissné Bogó Julianna. A cég az NA Rt.-vel még júliusban előzetes megállapodást kötött arról, hogy köbméterenként 550 forintos áron garantálják a nyersanyagot a kivitelezőnek.
Hasonló a helyzet az M3- M35-ös autópálya Görbeháza utáni szakaszainak építése kapcsán is, ahol az NA Rt. a Tiszaújváros-Inveszt Rt.-vel kötött megállapodást a városban fellelhető ipari hulladékok átadásáról, köbméterenként 70 forintos garantált áron. A cég tulajdonában mintegy hárommillió köbméter ipari pernye van - mondta Szarka Gábor, az Inveszt Rt. illetékese. A kivitelezői pályázatot végül megnyerő Betonút Rt. ezek figyelembevételével írhatja majd alá a nyersanyag megvételére vonatkozó megállapodást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.