Az állásinterjú pszichológiája
Sokan azért buknak el az álláskeresés során, mert legtöbbször csak arra figyelnek, hogy mit is várnak el egy munkától: milyen területen, illetve beosztásban dolgoznának, helyileg hol, mekkora jövedelemért, milyen előnyökért és munkakörnyezetben. Szakértők szerint pedig leginkább az interjúvoló személyisége és a mi válaszaink összhangja dönti el, megkapja-e valaki álmai állását, avagy sem. Ahhoz, hogy a válaszok helyesek legyenek, nemcsak a vállalat új munkatárs-keresési stratégiájáról kell következtetéseket levonni, hanem kellő ön- és emberismerettel is kell rendelkeznie egy jelöltnek - fogalmaz Faragó Laura pszichológus.
A szakember szerint attól függően, hogy ki az interjúvoló, négyféle személyiséget különböztethetünk meg. Az elemző, a szeretetre méltó, a kifejező és az irányító típus más és más választ vár el egy leendő kollégától. Általában mindannyian az egyik vagy másik típus jegyeit hordozzuk magunkon, de a többi típusból is van bennünk - állítja a szakember. Ha megismerjük, hogy mi magunk melyik típusba tartozunk, akkor könnyen megállapíthatjuk azt is, vajon az interjúvoló milyen jegyeket visel magán leginkább. Benedek Gábor viselkedéskutató szerint a stílus leginkább az interjúvoló viselkedésének, beszédének, testbeszédének, megjelenésének vagy személyes tárgyainak megfigyelésével történhet.
Míg az elemző személyiség részletorientált és precíz, addig a szeretetre méltó stílusú ember figyelmes és együttműködő. A kifejező ugyan lelkes és kommunikatív, ugyanakkor fontoskodó is. Az irányító típusú interjúvoló akár azonnali döntést is hozhat a pályázó felvételéről vagy elutasításáról, ugyanakkor hatékonyan vezeti a megbeszélést.
Hasonló stílus hasonló stílust vonz - állítja a viselkedéskutató, aki szerint ha ismerjük a stílusok előnyös és előnytelen tulajdonságait, hatásos válaszokat adhatunk.
Ne a kérdésektől, a kérdezőtől függjön minden válasz - húzza alá Faragó Laura. A szakember kérdésünkre elmondta, bár a mások "szája íze" szerint adott válasz némileg manipulatív, de az öneladás semmivel sem másabb, mint egy autó vagy egy üdítőital értékesítése.


