BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feszült üzemanyagpiac

Az üzemanyagok áremelkedése az elmúlt hetekben elérte azt a szintet, amikor már a kereslet csökkenésétől tarthatnak a kereskedők. A forgalomcsökkenés a motorbenzinek esetében már az év elejétől tart, a tavalyi évhez képest egy százalékkal esett vissza az értékesítés, miközben a gázolaj piaca 3,6 százalékkal bővült a Magyar Ásványolaj-szövetség legfrissebb jelentése szerint.

Az üzemanyagárak megállapításánál változatlanul a nemzetközi olajtermék-jegyzésárakat, illetve a forint dollárhoz viszonyított árfolyamát vesszük alapul, nem pedig a keresleti viszonyok alakulását - válaszolta lapunknak Lukács Bea, a Mol Rt. szóvivője. Szakértők ugyanakkor úgy vélik, a motorbenzinek és a gázolaj ára is elérte már azt a szintet, amikor számítani lehet - ha csak kisebb mértékben is - a kereslet csökkenésére.

Az év első kilenc hónapjában a motorbenzinek forgalma egyértelműen az áremelkedés miatt csökkent, összességében 1 százalékkal. Egy liter 95 oktános benzin 2003 első kilenc hónapjában átlagosan 232,43 forint, az idén 243,37 forint volt. Viszszaesett a 98 oktános benzin forgalma is, ami az eredetileg is magas árnak köszönhető. Jóval kevésbé annak, hogy október 15-ig ebbe a gyártás során ugyan kevertek ólompótló adalékot, az autósok, akiknek ilyenre volt szükségük, mégis inkább a 95-öst tankoltak, és maguknak adalékolták azt. A múlt héttől azonban már az adalék sem segíti a 98-as benzint, így várhatóan folyamatosan csökken majd a piaci részesedése.

A gázolaj ára az első kilenc hónapban mintegy 10 forinttal emelkedett, ez a termék azonban kevésbé árérzékeny, hiszen ebben az üzemanyag-kategóriában meghatározó a haszongépjárművek, illetve különböző ipari berendezések fogyasztása. Az elmúlt évben értékesített csaknem 2,4 milliárd liternyi dízelüzemanyagnak legfeljebb 10 százalékát töltötték személyautókba. Ez az árérzékenyebb szegmens tehát nem meghatározó piacalakító tényező, a drágulás pedig legfeljebb itt eredményezhet forgalomcsökkenést. Ugyanakkor a tartósan magas gázolajárak egy sor más területen áremelkedést eredményezhetnek a szállítási költségek növekedése miatt.

Azt egyelőre nem lehet megjósolni, hogy a példátlanul magas olaj- és gázolajárak meddig maradnak meg. Az azonban nyilvánvaló, hogy a dízelüzemanyag esetében az augusztusi drágulást kell rendkívülinek tekinteni. A gázolaj-világpiacon az utóbbi napokban tapasztalható áremelkedés már a szokásos szezonális hatás eredménye. A fűtési szezon kezdetén ugyanis hagyományosan emelkedik a dízelüzemanyagok ára, és elméletileg csökken a motorbenzineké. Ez ma legfeljebb annyiban érzékelhető, hogy az utóbbi hetekben már inkább a gázolaj ára emelkedett, a benzineké nem, vagy a dízelhez képes lényegesen szerényebb mértékben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.