Október 31-ig az összesen hét nyertes pályázó együttesen közel 2,5 milliárd forintnyi beruházást valósított meg, melyhez 572 millió forint (23 százalék) támogatást nyertek el. Ezek eredményeként 27 új munkahely jön létre. A beruházások közül egy-egy Budapesten, illetve az észak-alföldi, kettő a közép-dunántúli, három pedig a dél-alföldi régióban valósult meg. Zömük már befejeződött.
A pályázat benyújtási határidejét - elsősorban az új közbeszerzési törvény 2004. október 18-i elfogadása miatt - december 31-ig meghosszabbították. A pályázat ugyan már augusztusban túllépte az idei 322,3 millió forintos keretét, de a Gvop Irányító Hatósága engedélyezte a jövő évi keret átcsoportosítását. Forráshiány miatt pályázatot azért sem utasítanak el, mivel az idén májusban életbe lépett az úgynevezett 30-70 szabály, ami azt jelenti, hogy a gvop minden prioritásán belül a hároméves támogatási keretösszeg csak 30 százalékát kaphatják nagyvállalatok, a 70 százalékát pedig kis- és középvállalkozások.
A 2007-2013 közötti periódusra információink szerint ez annyiban fog módosulni, hogy a támogatottak csak kis- és középvállalkozások lehetnek. A 30-70 szabály annyiban segítheti a logisztikai támogatásokat, hogy ebbe a körbe (valamint az ipari parkokhoz is) zömmel kkv-k tartoznak, míg a beruházásösz-
tönzési prioritáshoz tartozó többi pályázatra (technológiai korszerűsítés, regionális vállalati központ, beszállítói integrátor) zömmel nagyvállalkozások nyújtják be támogatási igényüket. Prioritáson belüli forrásátcsoportosítás pedig brüsszeli engedély nélkül is lehetséges. A logisztikai pályázatok a gazdasági tárca számításai szerint az idén a teljes 2004-es és 2005-ös keretet le fogják kötni.
A pályázat 2005-ös módosítása megkezdődött. A változtatások egy része az EU-csatlakozás miatt bekövetkezett törvényi változások átvezetésére, az értelmezés és az igénybevétel megkönnyítésére, valamint a 2004. évben szerzett tapasztalatok beépítésére irányul. Emellett kisebb módosítások várhatók a pályázatok szerkezetében, amenynyiben Brüsszel a gvop és a pályázatok között áthidaló szerepet betöltő PC (programkiegészítő dokumentum) módosítását jóváhagyja.
A pályázat eddigi nyertesei:
- Eufóka Kft.
A raktározással foglalkozó, száz százalékban magyar tulajdonú Eufóka Kft. az 1,8 hektáros hódmezővásárhelyi telephelyén nyújt döntően a hűtőraktározással összefüggő logisztikai szolgáltatásokat. A társaság jelenleg egy 600 négyzetméteres, 285 tonna befogadóképességű hűtőtárolóval és egy 2500 négyzetméteres egyéb hasznosítású raktárral rendelkezik.
A cég a jelenlegi fejlesztésével 1420 négyzetméter alapterületűre növeli a hűtőtárolót, amely ezer tonna kapacitásúra növekszik. A fejlesztéssel az eddigi 0 Celsius-fokos tárolás mellett a szolgáltatásskálát növelő -20 Celsius-fokos tárolás is lehetővé válik. A szolgáltatásokat az Eufóka Kft. a tervek szerint hét kis- és középvállalkozásnak és három nagyvállalatnak fogja nyújtani. A cég alkalmazottainak száma a fejlesztés eredményeképpen négy fővel bővül.
A pályázó a 201,8 millió forintos beruházásához a gvop-ból 80 millió forint támogatást nyert el.
- Prizma Kft.
A brit tulajdonban lévő Prizma Logisztikai Kft. Szolnokon egy 4000 négyzetméteres klimatizált magasraktárban végzi a magas minőségű termékek raktározását, az ehhez kapcsolódó szállítást alvállalkozókon keresztül bonyolítja. A fejlesztésre a cég szolnoki telephelyén kerül sor, ahol egy 2000 négyzetméteres klimatizált (kétféle tárolási hőmérséklet, elkülöníthető, többcellás raktár, speciális rádiófrekvenciás informatikai rendszer) raktárat kíván építeni. A szolgáltatást a tervek szerint a Ferrero, a Red Bull, a Candy Plus és a Manna Group veszi igénybe. A pályázat eredményeként öt új munkahely jön létre. A Prizma Logisztikai Kft. 242,3 millió
forintos beruházásához a gvop-ból 90 millió forint támogatást nyert el.
- Bertrans Rt.
A száz százalékban magyar tulajdonban lévő Bertrans Rt. komplex logisztikai szolgáltatásokat nyújt többek között a Bosch, az Axon, az Axel Springer és a Dunapack Rt. részére. A jelenlegi fejlesztéssel a cég a kecskeméti telephelyén egy közel 5500 négyzetméteres raktárcsarnokot, kiszolgálóépületeket (iroda, kamionostartózkodó, vámiroda stb.) és 12 ezer négyzetméteres térburkolatú logisztikai központot alakít ki. A fejlesztéshez tartozik a magasraktári rész kialakításához tervezett, közel 8000 raklap kapacitású állványzat is. A beruházás várhatóan december közepéig megvalósul. A Bertrans Rt. a 836,1 millió forintos beruházásához 100 millió forint támogatást nyert el a gvop-pályázaton.
- Abroncs Hungária Kft.
A száz százalékban magyar tulajdonban álló, 1991-ben alapított Abroncs Hungária Kft. elsősorban gumiabroncs-kereskedelemmel foglalkozik. A cég jelenleg egy olyan logisztikai szolgáltató központ kialakítására törekszik, amelynek feladata olyan komplex szolgáltatások innovációja, amely hatékonyan oldja meg a kis- és közepes gumiabroncs-forgalmazó vállalkozások raktározáshoz és szállításhoz kapcsolódó problémáit. Ennek elősegítésére az Abroncs Hungária saját baji (Komárom-Esztergom megye) telephelyén 200 millió forint értékben két üzemcsarnokot épített fel. A pályázathoz kapcsolódó fejlesztés tíz új munkahelyet hoz létre. A beruházás teljes értéke 230,4 millió forint, melyhez a cég 64,5 millió forint támogatást nyert el.
- Ferroport Fedett Átrakó és Raktározó Kft.
Az 1988-ban alapított a Mahart Rt. és a német Preymesser GmbH Und Co. KG által alapított Ferroport legfontosabb piacai: a montánpiac (vas, acél, alumínium 60 százalék), emellett pedig a mezőgazdasági termékek rakodása is jelentős (24 százalék). A Ferroport fejlesztése az egyik fővárosi országos jelentőségű logisztikai szolgáltató központban (a csepeli szabadkikötőben) valósul meg rakodóterület kialakításával, portáldaru átépítésével, berendezések és szoftverek beszerzésével. A fejlesztéssel a Ferroport kapacitása 25 000-45 000 tonna áru/év mennyiséggel nő. A Ferroport 135 millió forintos beruházást valósít meg, melyhez 37,5 millió forint támogatást nyert el a gvop-ból.
- Eurosped Nemzetközi Fuvarozó és Szállítmányozó Rt.
A száz százalékban magyar tulajdonban lévő Eurosped (a Masped csoport tagja) 1989-ben alakult, s fokozatosan nőve 2002-re már a 12. volt a szállítmányozók között. Az Eurosped fokozatosan bővíti a Székesfehérvári Logisztikai Központban a telephelyét. Ennek során 2001-ben a Széchenyi terv RE-6-os pályázatán a 209,5 millió forintos beruházásához 41,6 millió forint támogatást nyert raktárcsarnoka első ütemének (3200 négyzetméter) kiépítésére.
A mostani projekt során 326,8 millió forintos beruházással egy 4150 négyzetméteres raktárcsarnokot kíván az Eurosped építeni, ide két emelőtargoncát, valamint egy Unilog raktárirányítási rendszert beszerezni. A fejlesztés eredményeként öt új munkahely jön létre. Az Eurosped a beruházásához a gvop-ból százmillió forint támogatást nyert el. (A társaságról cikk a VIII. oldalon.)
- Németh Toll Feldolgozó Kft.
A klárafalvai (Csongrád megye) tollfeldolgozással foglalkozó Németh Toll Kft.-t 1992-ben alapították. 2003-ban 900 tonna tollat dolgozott fel, és ennek 90 százalékát exportálta. A beruházás keretében egy 2500 négyzetméteres, 500 tonna kapacitású raktárkomplexumot kíván felépíteni, melyben félkész és kész tolláruk raktározását és tárolását végzi. A cég a beruházással két új munkahelyet teremt. A társaság mindezekkel 253,8 millió forintos beruházást valósít meg, melyhez százmillió forint támogatást nyert el a gvop-ból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.