BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Malév: egyedül nem megy?

Esetleg egyben venné meg a Malévet és a Budapest Airportot az Euroinvest Rt. Hasonló ügyletre még nem volt példa a térségben. A fő vetélytárs az Aviation Solutions International lehet.

Nem kizárt, hogy a Malév csak a Budapest Airport Rt.-vel együtt lesz eléggé vonzó a befektetők szemében. Erre utal az Euroinvest Rt.-től szerzett értesülésünk, miszerint a társaság ismét fontolóra veszi az ajánlattételt a Malév újabb privatizációs pályázatán. Az ÁPV Rt. a múlt héten azt közölte lapunkkal, hogy mielőbb új tendert ír ki, mert a legutóbbin egyetlen cégként induló Aviation Solutions International (ASI) "nem mindenben" tett eleget a feltételeknek. Az Euroinvest akkor érdeklődött, de végül nem adott be ajánlatot.

A Malév pénteki, rendkívüli közgyűlését a vagyonkezelő kérésére felfüggesztették, és 30 napon belül folytatják. Ezalatt várhatóan kiírják a pályázatot és eldőlhet, hogy a BA Rt.-t tényleg hozzáígéri-e az ÁPV Rt. a Malév-csomaghoz. A ferihegyi repülőteret üzemeltető állami társaság egyébként ugyancsak privatizáció előtt áll, s noha két teljesen önálló és elkülönült piacon működő cégről van szó, üzletileg előnyös lehet a vásárlónak, ha minkét céget felügyelheti.

Az Euroinvest Rt. - háta mögött a TriGránit Fejlesztési Rt.-vel - közvetve jelentős beruházásokat készíthet elő a ferihegyi repülőtéren, annak környékén és az oda vezető (közúti és vasúti) útvonalak mentén; ez felértékelné az egész objektumot, amelyből a BA Rt. vezetése közép-európai logisztikai és elosztó központot szeretne kialakítani.

Úgy tudjuk, hogy az Euroinvest kemény tárgyalásokra készül és azzal számol, hogy az ÁPV Rt. jóval többet szeretne kapni a Malévért, mint amennyit (150 millió forint) az ASI ígért. Túlságosan azonban nem tornászhatja fel az árat, mert a feltételek közt biztosan szereplő adósságátvállalási kötelezettség elgondolkodtathatja a potenciális vevőjelölteket, így az Euroinvestet is. A Malévnak jelenleg 36,2 milliárd forintnyi adóssága van, ebből 33 milliárd forint mögött áll állami garancia. Elkerülhetetlen több száz fő elbocsátása, ehhez is több milliárd forint kell.

A Malév tőkehelyzetének rendezése is újabb késedelmet szenvedett a pénteki közgyűlés felfüggesztésével, ugyanis az erre vonatkozó döntés is csúszik. Egy korábbi elnök-vezérigazgatói nyilatkozat szerint a társaság már augusztus végén-szeptember elején teljesítette a vagyonkezelő feltételeit az utolsó, hárommilliárd forintos tőkeinjekcióhoz. Úgy tudjuk azonban, hogy az átutalás még nem történt meg. A saját tőke 450 millió forintra apadt, ezzel már másodszor csökkent a törvényileg előírt alá. Megoldás lehet, hogy a súlyos tartozás nagy részét átkönyvelik egy később alakítandó új cégbe, amelybe átcsoportosítják a nyereséges Malév-üzletágakat (földi kiszolgálás, javítás-karbantartás), így az - úgymond - megmaradt légitársaságért már nem kell annyit fizetni.

Európában több nemzeti légitársaság, illetve nemzetközi repülőteret üzemeltető cég privatizációja zajlott le, s újabbak vannak folyamatban, de sehol sem kapcsolták össze a kettőt. Franciaországban a párizsi ADP vállalat kisebb részét jövő tavasszal akarják magánkézbe adni, az Air France-KLM holding 44 százalékos állami részének a felét pedig ősszel. Csehországban a prágai Ruzyne repülőteret üzemeltető - és 15-17 milliárd cseh korona értékűre becsült - CSL-t több részletben akarják piacra dobni 2005 közepétől, de meg sem említették az állami CSA nemzeti légitársaságot. Bulgáriában nyolc vevőjelölt érdeklődött a várnai és a burgaszi légikikötői koncesszió iránt. Közöttük van a koppenhágai, a frankfurti, a párizsi és a római repülőtér-üzemeltető. A végső ajánlatot jövő márciusban kell beadni. A győztesnek legalább 130 millió eurót kell költenie a felújításra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.