Otthon ülve iskolában
Magyarországon még nem terjedt el az online oktatás. Leginkább a felnőtt- és a másoddiplomás képzésben van jövője a tanulás ezen új útjának, ami azért népszerű, mert a hallgatók munka mellett tanulnak, így nincs idejük órákra járni.
Az online tanulással kapcsolatban leggyakrabban felhozott ellenérv, hogy személytelen, és elvész az interakció lehetősége. Pintér Róbert, az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ kutatója elismeri, hogy a személyes találkozások ritkábbak, ha nem is tűnnek el teljesen, viszont a tanár-diák kapcsolat bensőségesebb lehet, hiszen nagyobb eséllyel alakulhat ki egy személyre szabott interakció. A módszer további előnye, hogy a diák saját ütemének megfelelően haladhat, többször visszatérhet bizonyos részekre, alaposabban utánaolvashat egy-egy témának. Az online tanulás legnagyobb előnye azonban kétségtelenül a rugalmassága: mindenki akkor és ott tanulhat, ahol akar és amikor ideje van rá, sőt az iskolába utazás költsége és ideje is megspórolható. Ez különösen a vidékről bejáró levelező hallgatók számára jelenthet igazi előnyt - fogalmaz a kutató.
Az általános és középiskolákban - összetett funkciórendszerük miatt - csekély, de nem elhanyagolható az online tanulás szerepe, ez a módszer mégis a felsőoktatásban, a posztgraduális és a felnőttképzésben van jelen. Itt ugyanis a vegyes képzési struktúrák a leghatékonyabbak, amelyek jól elegyítik a hagyományos képzést (konzultációkkal, találkozókkal, személyes vizsgákkal) és az online módszer rugalmasságból fakadó előnyöket. Ez egyébként a nemzetközi trendekhez is közel álló kombináció, hiszen ezek az irányzatok még mindig az online segédanyagok és a hagyományos oktatás együttes alkalmazását részesítik előnyben - állítja Pintér Róbert. (VG)


