BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Régiós leányok könnyítik az indiaiak terjeszkedését

A gyorsan növekvő indiai informatikai cégek Európában is meg akarják vetni a lábukat, ahol eddig még kevés üzletet kötöttek. Az olyan világhírű vállalatok, mint az Infosys, a Wipro vagy a Tata Consultancy Services (TCS) forgalmuknak csupán nyolc százalékát bonyolítják az öreg kontinensen, míg 71 százalékát az Egyesült Államokban, 14 százalékát pedig az Egyesült Királyságban - írja a Handelsblatt.

Ennek magyarázata az, hogy az angolszász országoknak nagyobb hagyományuk van az offshore-kiszervezésben. Európa többi részén ez a megoldás kevésbé népszerű, így itt komoly növekedési lehetőségeket látnak az indiai befektetők.

Európában azonban a terjeszkedés sokféle akadályba ütközik: nyelvi korlátokkal, kisebb kockázatvállalási készséggel, rugalmatlanabb vállalati struktúrával kell megbirkózni, ezért újfajta üzleti stratégiára van szükség, így a TCS Európában több helyi munkaerőt vesz bérbe, mint máshol. Kelet-Európában 2001-ben elsőként hoztak létre fejlesztési központot, hogy könnyebben szolgálják ki európai ügyfeleiket. Annak idején a jó infrastruktúra, az angolul beszélő képzett szakembergárda és Magyarország közelgő EU-tagsága vonzotta Budapestre a TCS-t. Az Infosys, a Wipro és a Satyam pedig követte példájukat. Ez utóbbi első kelet-európai fejlesztőközpontját tavaly szintén Budapesten, az Infoparkban nyitotta meg.

Az AT Kearney elemzése szerint a nyugati piacok közelsége, a kulturális hasonlóság és a nyelvtudás egyértelmű előnyt jelent Kelet-Európa számára. Nyugatabbra a bérek magasabbak, a kezdeményezőkészség alacsonyabb, és nincsenek olyan it-cégek sem, amelyek vezetési szaktudása és termékismerete megfelelt volna az indiaiaknak. Ugyanakkor a keleti régió vonzereje a tanácsadó cég szerint várhatóan csökken, a bérkülönbség azonban továbbra is tetemes marad.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.