Tizenöt százalékkal emelkedett a hirdetések darabszáma - derül ki a TNS Media Intelligence adataiból. A legnagyobb mértékben a tömegtájékoztatásban tevékenykedők - televíziók, rádiók és lapkiadók - növelték jelenlétüket a közterületen az év első öt hónapjában. Esetükben két és félszeresével nőtt a hirdetések darabszáma a tavalyi év hasonló időszakához képest. Őket követi az autóipar, a távközlés és a kereskedelmi vállalatok. Az utazási ajánlatok megjelenési száma ugyan jócskán elmarad az említettektől, számuk azonban duplázódott a vizsgált időszakban.
A tavaly közel 4,7 milliárdos bevételt elérő Multireklám Rt. vezérigazgatója, Tombor András úgy véli: a felületek számában mért emelkedés jórészt az illegális, ún. vadplakátoknak köszönhető. A szakember szerint a mostani monitoringrendszerben regisztrált óriásplakátok jelentős része illegális. A közterületi piacon egyébként jelenleg mintegy 28 ezer óriásplakát található és egyre jobban növekszik a kisebb méretű, ún. citylightok száma is, amely jelenleg kb. 14 ezerre tehető. A közterület tavaly - akárcsak a teljes reklámpiac - jó évet zárt. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) által nettó 154,7 milliárd forintosra becsült piacon a közterület 13,6 milliárd forinttal, 9 százalékos részesedést ért el, ez a bevételt tekintve közel 20 százalékkal nagyobb a 2003. évi 11,3 milliárdnál.
Tombor András jelezte: komoly foglalási szándék volt az év első hónapjaiban, de ezek közül sok nem valósult meg. Véleménye szerint az idén a tavalyinál kisebb mértékben nő a piac. A Multireklám Rt. tavaly 22 százalékkal, 4,7 milliárd forintra növelte bevételét, miközben a cég 720 millió forint EBITDA-t könyvelt el. Lapinformációk szerint a Multireklámban ez év februárjában Csányi Sándor, az OTP Bank Rt. elnök-vezérigazgatója a Bonitás 2002 Kft.-n keresztül 75 százalék plusz egy szavazatnyi tulajdonrészt vásárolt.
A cég az óriásplakátok 28 ezer darabos piacán 30 százalékos részesedéssel bír, míg ez a részesedés a 14 ezer darabos, kisebb méretű, úgynevezett citypostereknél 10-15 százalékos.
Hidvéghy Melinda, aki a Magyar Közterületi Reklámszövetség (MKRSZ) elnöke s egyben az Outdoor Rt. vezérigazgatója is úgy látja, a közterületi piac a tavalyihoz képest kisebb mértékben bővül majd ebben az évben. Véleménye szerint 9-10 százalékos növekedés várható.
A TNS adataiból az is kiderül, hogy a közterületi hirdetések száma felülettípusonként is változást mutat az előző évhez képest - erősödött a city lightok szerepe. Amíg az óriásposztereken megjelent hirdetések száma öt százalékkal nőtt, addig a city lightokon elhelyezett reklámok száma közel 50 százalékkal bővült. A Mediaedge:cia kutatási részlege, a MediaLab által készített reklámpiaci elemzés szerint a közterület hosszú távon nyertese lesz a piaci növekedésnek, amelyben nagy szerepe lehet a változatosabb és magasabb minőséget nyújtó megjelenési formáknak.
Az Outdoor Rt. már jelenleg is 30 darab posterlighttal, azaz óriásplakát méretű, hátulról megvilágított, jól látható eszközzel is rendelkezik. A társaság szerint ez a jövő, de a magasabb költségek miatt óvatosan lehet csak bevezetni a piacra a felületet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.