BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Euroinvestnek is kell a BA Rt.

Kilenc külföldi szakmai befektetővel szemben veszi fel a küzdelmet az Euroinvest Rt. a Budapest Airport (BA) Rt. privatizációs pályázatán. Az ÁPV Rt. legkorábban novemberben zárja le a folyamatot.



A Demján Sándor érdekkörébe tartozó Euroinvest Rt. is benyújtja ma, azaz a lejárati határidő napján szándéknyilatkozatát a Budapest Airport Rt. kétfordulós privatizációs pályázatán - értesült a Világgazdaság. Ugyancsak ma nyújtja be nyilatkozatát a frankfurti repülőteret üzemeltető Fraport AG. Rajtuk kívül további nyolc külföldi befektető áll csatasorba a bevételeit és nyereségét folyamatosan növelő állami vállalatért.

Térségünkben még egyetlen jelentős nemzetközi repülőteret sem értékesítettek szakmai befektetőnek. Az ÁPV Rt. a társaság 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részvényét kínálja és kikötötte, hogy vagy szakmai befektetőnek vagy szakmai befektető jelentős részvételével létrejött konzorciumnak értékesíti a cég többségét. Mindkét kitétel vélhetően azért került be a kiírásba, hogy távol tartsa a pénzügyi befektetőket.

A végső árat csak nagyon tág határok között lehet megbecsülni. Szakértők előzetesen 100- 200 milliárd forint közé tették a kialkudható összeget, de a 130-150 milliárd forint közötti sáv tűnik valósnak. Az ár egyebek között attól is függ, hogy mekkora koncessziós időben állapodnak meg, és belátható időn belül sikerül-e dűlőre jutni a ferihegyi objektumhoz közeli ve-csési telkek átminősítéséről. A cég és a hozzá tartozó ingatlanok értékét növeli, hogy Ferihegy térségünkben földrajzilag a legjobb helyen található, már most két, jól elhelyezkedő kifutópályája van, erős növekedési potenciált tud felmutatni és jelenleg is masszívan nyereséges az üzemeltető vállalat.

A nem repülőtér-üzemeltető Euroinvest Rt. a múltban többször jelezte, hogy behatóan érdeklődik a ferihegyi lehetőségek iránt. Másfél évvel ezelőtt felvetődött, hogy a Malévvel együtt vásárolná meg a BA Rt.-t, ám a légitársaság viszontagságos privatizációs fordulói elhalványították a szándékait. A repülőtér azonban továbbra is kiemelt stratégiai helyen szerepel a cég tervei között. Szakértők szerint a TriGránit Rt.-t a háttérben tudó befektetési társaságot a leginkább a későbbi ingatlanfejlesztési lehetőségek vonzzák.

A szándékait ma nyilvánosan részletező Fraport már több éve szorosan együttműködik a BA Rt.-vel, illetve elődjével. Az évtized elején vegyesvállalat létrehozásáról is tárgyaltak, és azt tervezték, hogy közösen alakítják ki a cargobázist. Szó volt továbbá arról is, hogy esetleg bevonják a Malévet a bázis építésébe. A németek "beengedésének fejében" akkoriban azt vetették fel, hogy a távol-keleti célpontokról Európába érkező teherforgalom egy részét Budapestre irányítják át a megépülő cargobázisra. Nincs ilyen előélete a világ egyik leg-nagyobb repülőtér-üzemeltetőjének számító British Airports Authority (BAA) cégnek. Mérete és privatizációs tapasztalata (húsz éve magánkézben van a vállalat), tőkeereje, üzemeltetői gyakorlata, illetve a több évtizedre szóló elkötelezettsége - a cég szerint - mégis esélyt ad a számára. Szintén stratégiai szemléletét emelte ki a koppenhágai repülőteret üzemeltető KL AS. Mivel megkülönböztetett fontosságot tulajdonít a közép-európai régiónak, azon belül is főleg Magyarországnak, így győzelme esetén a BA Rt. nemcsak egy újabb, hanem kiemelt tagja lenne a cég vezette csoportnak. A társaság három éven belül a II. terminált megújítaná és megépítené a cargobázist. A KL AS 14 repülőterén több mint 45 millió utast szolgál ki.

A Hochtief leányvállalata nagy aktivitást mutatott Európában, egyebek között részesedést szerzett az athéni, a düsseldorfi és a hamburgi repülőtérben. Ha nem nyer Budapesten, akkor hamarosan a pozsonyi, illetve a zágrábi repülőtér magánosításán próbálkozhat. Sötét lónak számít a Sydney repülőterét üzemeltető Macquaire csoport, amely tulajdonosa még a brüsszeli és a római főrepülőtérnek is. Szakmai körökből származó értesülésünk szerint ez a társaság a többinél némileg rövidebb, egy-két évtizedes elkötelezettséget vállalna, és elsősorban pénzügyi befektetőként lehet számolni vele. A csoport reptérportfóliójának összértéke 13,6 milliárd euró, repülőterei évente több mint 110 millió utast szolgálnak ki.

Egyelőre nem sokat hallani a velencei és a trevisói légikikötőt üzemeltető olasz Save Spa-ról sem. Vezetője az idén tavasszal csak annyit közölt: egy pénzügyi partnerrel közösen szeretne indulni. A cég egyébként hamarosan a tőzsdén keres pluszforrásokat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.