Jelentős növekedés előtt áll a szakmai telefonkönyvek világszinten 29 milliárd dollárosra (5945 milliárd forintos) becsült piaca. A Kelsey csoport most közzétett felmérése szerint az erősödésben nagy szerepet játszhatnak a kiadók internetes tartalmai.

A Kelsey csoport Yellow Pages (Sárga lapok) 2005 című anyagából kiderül, hogy a hagyományos, azaz a nyomtatott szakmai telefonkönyvek piaca valamivel több mint 26 milliárd dollárra tehető. Az internetes tartalmak pedig 2,7 milliárdos összforgalmat generálnak. Bobbi Loy-Luster, a cég elemzője jelezte: az online verziónak a sokfélesége jelentheti a legnagyobb hajtóerejét. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a print formátum is erős marad, és 2009-ig biztosan megtartja többségi részesedését. Hangsúlyozta: előrejelzéseikből viszont jól látszik már az is, hogy az internet részesedése növekedni fog. A társaság kalkulációi szerint 2009-re a teljes piac 39 milliárd dollárra bővülhet, ennek körülbelül 28 százaléka az internetes formátumból származik majd.

Magyarországon évek óta több társaság is jelen van a szakmai telefonkönyvek hárommilliárd forintosra becsült piacán. Az egyik legrégebbi szereplő a HTD Szaknévsor Kiadó Kft. A társaság az amerikai Marketing Data Compilation Ltd. tulajdonában van, amelyet a korábban a hazai futballközvetítésekben is érdekelt Bodnár György képvisel.

A HTD 1989-ben adta ki első szaknévsort, jelenleg hat kiadványuk (egy országos, egy budapesti, három megyei és az angol nyelvű Yellow Pages) jelenik meg évente a piacon. Balázsy Mária, a HTD Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: összesen 330 ezer példányban jelennek meg termékeik. Internetes oldaluk, a setaloujjak.hu pedig immár hét éve működik. A cég pénzügyi eredményével kapcsolatban a vezető nem kívánt nyilatkozni, a cégbírósági adatokból azonban kiderül, hogy a HTD értékesítési bevétele 2003-ban 324,7 millió forint volt, míg a cég 19,3 millió forint adózott eredményt ért el.

A piac legnagyobb szereplője a közel 400 munkatársat foglalkoztató Magyar Telefonkönyvkiadó Társaság (MTT), amely a nürnbergi székhelyű Müller Medien GmbH leányvállalata. A társaság 1991-ben kezdte meg működését Magyarországon - jelezte érdeklődésünkre Keresztesi Péter, az MTT marketingigazgatója. Mint mondta: a cég termékpalettáját budapesti, országos, városi és megyei telefonkönyvek mellett az Arany oldalak, az Országos arany oldalak, Országos multimédia adattár és ezek internet-, illetve CD-ROM-változatai jelentik.

Hangsúlyozta: összes kiadványuk évente több mint 7 millió példányban jelenik meg, a szakmai telefonkönyveik, azaz az Arany oldalak ebből 2,2 millióval veszik ki részüket. Mint mondta: csak a fővárosban terjesztett kiadványuk 680 ezer példányban jelenik meg.

Jelezte azt is: az MTT az összes hazai távközlési szolgáltatóval együttműködik. A cég az általuk mintegy 3 milliárdosra becsült szakmai telefonkönyvek piacán több mint másfél milliárdos bevételt realizál. A lehetőségekkel kapcsolatban Keresztesi Péter jelezte: amint a magyar gazdaság egésze, illetve a magyar kis- és középvállalati szektor képes lesz megerősödni, az bizonyára kedvezően hat a hirdetési piac egészére, azon belül pedig a szakmai telefonkönyvek piacára is. Mint mondta: az elmúlt 2-3 évben a stagnálás, a marketingbüdzsék visszafejlesztése, a hirdetési kiadások lefaragása volt jellemző.

Korábban Yellow Pages Kft. néven is működött egy szakmai telefonkönyveket kiadó cég, amelyet a Maxwell csoport alapított, majd később többször is értékesítették azt, míg végül a GTE Yellow Pages tulajdonába került a társaság. Öt nyomtatott termékük több mint 500 ezer példányban jelent meg. A GTE azonban 2003-ban kivonult a magyar piacról.

Rajtuk kívül jelenleg 10-15 olyan cég van, amely folyamatosan próbálkozik szakmai telefonkönyvek kiadásával, több-kevesebb sikerrel. Keresztesi Péter szerint ennek legfőbb oka, hogy a folyamatos adatgyűjtés komoly befektetést igényel, amellyel a kevésbé tőkeerős vállalkozások nem tudnak hosszú időn keresztül megbirkózni.