Erősödik a tiszaújvárosi gyár szerepe a hollandiai Akzo Nobel társaság bevonatokra szakosodott üzletágán belül. Az ipari és dekorációs festékeket előállító üzem kínálata tavaly bővült a Sadolin festékcsalád vizes bázisú változatával. A terméket már 4-5 országba exportálják, de az Akzo további külföldi piacokon is meg kíván jelenni e termékkel - tájékoztatta lapunkat Németh István, az évi kilencmilliárd forint körüli árbevételével a Trilak után a második legnagyobb hazai festékgyártó, az Akzo Nobel Coatings Rt. elnök-igazgatója.
Az Akzo egyetlen magyarországi gyára rövidesen megkezdi egy olyan festékalapanyag gyártását és exportját is, amely eddig Nyugat-Európában készült. A termelésáthelyezésről Németh István üzleti okokból csak annyit közölt, hogy azt a nyugat-európainál alacsonyabb fajlagos költségek teszik lehetővé. Alacsony egységköltségeire alapozva a tiszaújvárosi gyár jó eséllyel tör regionális vezető pozícióra anyavállalata bevonatüzletágán belül.
Az előrelépésre szükség is van: 2005 keménynek ígérkezik a hazai festék- és bevonatgyártó társaságoknak, szemben az elmúlt két évvel. A KSH adatai szerint az idén visszaestek a lakásépítések, így kevesebb festéket is rendel az építőipar. Csökken a lakossági házépítések kapcsán jelentkező festék- és bevonatigény is. Mindez az ágazat egészében racionalizálásokat tesz szükségessé, a cégeknek át kell gondolniuk költségszerkezetüket.
Kevésbé borútátó az Akzo Nobel Coatings Rt. vezérigazgatója, aki érdeklődésünkre elmondta: a magyarországi cég múlt évihez hasonló szereplésére számít az idén. Ad Visscher irányítja az anyacég közép- és kelet-európai bevonatüzletágát, és ő áll a lengyelországi Akzo festékgyár élén is. Regionális szintű tapasztalatai szerint a térségen belül kimagaslóan jó Magyarország tőkevonzó képessége. Ugyanakkor a korrupciót továbbra is magasnak találja a vezető, és úgy érzi, nehéz Magyarországon tervezni, előre látni amiatt, hogy folyamatosan, de főleg kormányról kormányra erősen változik a gazdaság szabályozása. Térségbeli terjeszkedési stratégiájában nem új termelőegységek, hanem bevezetett márkák megvásárlására törekszik a holland társaság. Magyarországon azonban nincs kiszemelt felvásárlási célpontja - mondta Ad Visscher. A szomszédos országokban van, de erről még korainak tartotta nyilatkozni.
Más vegyipari cégekhez hasonlóan az Akzo is megjelent a távol-keleti országokban. Kínai és vietnami termelésének beindítása azonban nem rontja európai gyárai cégen belüli versenyhelyzetét. A cég nem elsősorban az alacsonyabb költségek miatt válik aktívvá a Távol-Keleten, hanem mert helyi gyártással célszerű kiszolgálnia az ottani igényeket - mutatott rá Ad Visscher. (BHL)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.