A General Motors (GM) éves szinten 2,5 milliárd dolláros megtakarítást remél a most bejelentett költségcsökkentési tervétől, amely kapacitások leépítésével és 25 ezer fős elbocsátással jár a következő három év során. Ez azt jelenti, hogy a GM minden hatodik dolgozójától megválik 2008-ig. Négy üzem bezárásáról is szó esett, de ezeket konkrétan nem nevezték meg.

A Rick Wagoner elnök-vezérigazgató által az éves közgyűlésen felvázolt program egyenes következménye az elmúlt évek vesszőfutásának. A cég eladásaiban jelentős visszaesést hozott az utóbbi időszak, főként a nagy nyereségtartalmú kisteherautók, kamionok és sportautók fogytak a vártnál sokkal szerényebb ütemben, s e szegmensekben a japánok mellett a hazai vetélytársak is veszélyeztetik a GM pozícióit.

A GM könnyítéseket kért az évi 5 milliárd dollárt kitevő egészségbiztosítási költségek megfizetésében, amelyet az 1,1 millió dolgozó és családtagjaik után kell lerónia. A szakszervezet azonban ragaszkodik a 2007-ben lejáró szerződésben foglaltakhoz pontos betartásához, s ezzel, meglehet, maga alatt vágja a fát.

Ezek a kiadások minden egyes GM-jármű árát 1500 dollárral drágítják, s így erősen rontják a cég versenyképességét a külföldi konkurensekkel szemben - panaszkodott Rick Wagoner, utalva arra, hogy neves hitelminősítők a múlt hónapban a bóvlikategórába sorolták a GM kötvényeit. Az Amerikában megtelepedett japán gyárakban nem működik szakszervezet, a bérek is alacsonyabbak, csakúgy, mint a jóléti juttatások. Éppen ezért elemzők szerint a túlélés érdekében elengedhetetlen, hogy a GM szakszervezetei "önmérsékletet" tanúsítsanak, és engedményeket tegyenek.