Világszinten kedvezően alakultak a sajtópiaci trendek 2004-ben - derül ki a lapkiadók világszövetségének (WAN) nemrég közzétett legfrissebb kutatásából. A legjobb helyzetben egyértelműen az ázsiai lapok vannak: a WAN szerint a világ 100 legnagyobb újságjának háromnegyedét ma Ázsiában adják ki. A régióban Kína számít piacvezetőnek. Az első számú, naponta 93,5 millió lapot jelentő piacot 78,8 millió példánnyal India követi, megelőzve a napi 70,4 millió kiadványt produkáló Japánt, az 55,6 milliós USA-t és a 22,1 milliós Németországot.
A lapok példányszáma világszinten 2,1 százalékkal, a hirdetési bevételek pedig 5,3 százalékkal emelkedtek 2004-ben az azt megelőző évhez képest. Növekedett a piacon lévő újságok száma is: a WAN kutatásában részt vett 215 ország adatai alapján két százalékkal bővült a sajtótermékek száma. Az elmúlt öt évet tekintve még kedvezőbbek az adatok: ebben az időszakban ugyanis 4,8 százalékos pozitív irányú elmozdulás érzékelhető a példányszámok esetében. A lapok értékesítési bevételei a vizsgált országok 44 százalékában nőttek.
Kevésbé alakul ilyen jól a helyzet az Európai Unió 25 országában. A WAN adatai szerint az elmúlt évben az EU-ban 0,7 százalékkal csökkent a példányszám, ezzel párhuzamosan pedig 0,4 százalékkal zsugorodtak hirdetési bevételek is. Kedvező tényként említi a jelentés, hogy amíg 2003-ban mindössze egy országban emelkedtek csak a példányszámok, addig tavaly már nyolc országban alakultak kedvezően a tendenciák. Nem sokkal jobb a helyzet az USA-ban sem, ahol ugyancsak csökkenés tapasztalható: tavaly egy százalékkal esett vissza a példányszám 2003-hoz képest, ötéves távlatban pedig két százalék feletti a zsugorodás. Ennek ellenére továbbra is az USA-ban a legnagyobb a lapok részesedése a reklámtortából. Sőt, 2004-ben 3,93 százalékkal növelni is sikerült a reklámpiaci bevételüket 2003-hoz képest. Összehasonlításképpen: Kínában 29 százalékos bővülés figyelhető meg 2004-ben, amely több mint kétszerese a 2003-as növekedési ütemnek.
A lapok internetes tartalmai továbbra is húzóerőnek számítanak: 2004-ben 32 százalékkal nőtt a látogatók száma a portáljaikon. Az elmúlt öt évben 350 százalékos az emelkedés. Ezzel párhuzamosan online bevételeik is folyamatosan emelkednek: a tavalyi 21 százalékos bővülés az utóbbi öt év legjobb eredménye. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.