BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A sajtópiacon is élre tör Kína

Világszinten kedvezően alakultak a sajtópiaci trendek 2004-ben - derül ki a lapkiadók világszövetségének (WAN) nemrég közzétett legfrissebb kutatásából. A legjobb helyzetben egyértelműen az ázsiai lapok vannak: a WAN szerint a világ 100 legnagyobb újságjának háromnegyedét ma Ázsiában adják ki. A régióban Kína számít piacvezetőnek. Az első számú, naponta 93,5 millió lapot jelentő piacot 78,8 millió példánnyal India követi, megelőzve a napi 70,4 millió kiadványt produkáló Japánt, az 55,6 milliós USA-t és a 22,1 milliós Németországot.

A lapok példányszáma világszinten 2,1 százalékkal, a hirdetési bevételek pedig 5,3 százalékkal emelkedtek 2004-ben az azt megelőző évhez képest. Növekedett a piacon lévő újságok száma is: a WAN kutatásában részt vett 215 ország adatai alapján két százalékkal bővült a sajtótermékek száma. Az elmúlt öt évet tekintve még kedvezőbbek az adatok: ebben az időszakban ugyanis 4,8 százalékos pozitív irányú elmozdulás érzékelhető a példányszámok esetében. A lapok értékesítési bevételei a vizsgált országok 44 százalékában nőttek.

Kevésbé alakul ilyen jól a helyzet az Európai Unió 25 országában. A WAN adatai szerint az elmúlt évben az EU-ban 0,7 százalékkal csökkent a példányszám, ezzel párhuzamosan pedig 0,4 százalékkal zsugorodtak hirdetési bevételek is. Kedvező tényként említi a jelentés, hogy amíg 2003-ban mindössze egy országban emelkedtek csak a példányszámok, addig tavaly már nyolc országban alakultak kedvezően a tendenciák. Nem sokkal jobb a helyzet az USA-ban sem, ahol ugyancsak csökkenés tapasztalható: tavaly egy százalékkal esett vissza a példányszám 2003-hoz képest, ötéves távlatban pedig két százalék feletti a zsugorodás. Ennek ellenére továbbra is az USA-ban a legnagyobb a lapok részesedése a reklámtortából. Sőt, 2004-ben 3,93 százalékkal növelni is sikerült a reklámpiaci bevételüket 2003-hoz képest. Összehasonlításképpen: Kínában 29 százalékos bővülés figyelhető meg 2004-ben, amely több mint kétszerese a 2003-as növekedési ütemnek.

A lapok internetes tartalmai továbbra is húzóerőnek számítanak: 2004-ben 32 százalékkal nőtt a látogatók száma a portáljaikon. Az elmúlt öt évben 350 százalékos az emelkedés. Ezzel párhuzamosan online bevételeik is folyamatosan emelkednek: a tavalyi 21 százalékos bővülés az utóbbi öt év legjobb eredménye. (VG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.