A hagyományosnál hatékonyabb, környezetkímélőbb, bár némileg drágább megoldást választott a norvég Statoil, hogy a világ legnagyobb tengeri gázkútjának, a Troll-A-nak fokozódó áramigényét kielégítse. A többletenergiára azért van szükség, mert az 1996 óta termelő kútból már csak egyre nagyobb nyomás mellett nyerhető ki a földgáz. Azt ezt elősegítő HVDC Light nevű technológiát és eszközeit a svájci-svéd ABB mérnöki csoport szállította. A HVDC Light az egyenáram viszonylag kis és közepes távolságra történő, föld alatt, illetve tengerfenéken történő szállítását takarja.
A Troll-A-n felhasználandó áram norvégiai vízi erőművekből származik. A 132 kilovoltos váltóáramot a Statoil tengerparti telephelyén, Kollsnesben egy konverter 60 kilovoltos egyenárammá alakítja.
Az egyenáram a tenger fenekén lefektetett, 67 kilométeres vezetéken jut a platformra egy körülbelül tíz centiméter átmérőjű, kettős szigetelésű kábelen át. Az egyenáramot a platformon egy másik konverter alakítja vissza váltóárammá, amellyel két, 40 megawattos óriás kompresszort hajtanak meg, a felszínre "kényszerítve" a gázt.
Az egyenáram a váltóáramnál jóval kisebb veszteséggel szállítható, nem keletkezik körülötte mágneses tér, s vezetéke sem melegszik. Ezért belsejében nincs szükség egy olaj szigetelőrétegre. Utóbbi a kábel sérülése esetén környezetszennyezést okozhat.
Az HVDC Lightnál nincs szükség transzformátorra, ritkább a karbantartási periódus, s működése során nem kerülnek káros gázok a környezetbe. A technológiát az ABB évi hárommilliárd dolláros forgalmú energetikai üzletága fejlesztette ki. Világszerte már hét helyen alkalmazzák, legutóbb Thaiföldön "vetették be". (BHL)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.