Jó hír, hogy itthon egyre kevesebb munkahelyen "bűn" a jókedv. Az egyik hazai call-center például humorral oldja meg az ügyfélpanaszok okozta stresszt, és a kiégéshez vezető rossz emlékű telefonos esetek feldolgozását. A munkatársaknak mindig épp harminc napjuk van "gyűjteni" a velük megtörtént rémes történeteket, a legszörnyűbb ügyfélreakciókat és a legtöbb idegeskedést okozó panaszokat csokorba szedhetik. Majd havonta egyszer közösen leülnek - a cég HR-vezetőjével és egy külső facilitátorral -, és mindenki elmesélheti a vele megtörtént legrémesebb ügyfélesetet. A kibeszélés segíti feldolgozni a munka közbeni stresszt, sőt a rossz élmény okozta trauma, a történet újraelmesélésekor már kifejezetten viccesnek hat - mondta lapunknak a call-center HR-vezetője. Az egynapos "kibeszélőshow" (így nevezik) végén közösen szavaznak arról, hogy melyik sztori volt a legszörnyűbb, amely ajándékot érdemel. A legszörnyűbb sztorit átélő ügyfélszolgálati munkatársat megjutalmazzák, méghozzá ötvenezer forint értékben vásárolhat a Happy Boxban. A cégnél több plüssmackó, óriási teknősbéka és garfieldos bögre emlékeztet arra, hogy a feldolgozott esetek humorra fordíthatók - hangoztatta a HR-vezető.
Az egyik biztosítótársaság szintén a jókedv eszközével igyekszik fejleszteni az értékesítői csapat együttműködését. Náluk minden héten "ügyeletes" munkatárs figyel a többi kolléga sztorijaira, gyűjti a beszólásokat, szellemes mondásokat, majd ezekből összeállítást készít, és e-mailben körbeküldi a legszórakoztatóbbakat. Negyedévente két főre szóló hoszszú hétvégét nyer valamelyik hazai kastélyszállóba az az értékesítő, aki a leginkább figyelt kollégái jókedvére. "Mivel a humor-összeállítást "zsűrizésre" a vezérigazgató, a HR-vezető és én is megkapom, nem ritka, hogy a heti értekezletre a kollégák vicces mondásaiból választunk mottót" - mondta a társaság értékesítési vezetője.
Az egyik kisebb gyártó cég menedzsmentje még az év elején pályázatot írt ki "Készíts humoros videót egy munkanapodról!" címmel. Az elkészült műveket szeptember végéig lehetett "benyújtani", most pedig a HR-es kollégák feladata, hogy a különböző minőségű és színvonalú, ám annál viccesebb felvételekből, egyórás mozifilmet készítsenek, amelyet a karácsonyi céges partin láthat majd minden kolléga. A pályázaton részt vevők egyenként tíz mozijegyet kaptak, legtöbben saját kollégáikkal szerveztek rá közös programot. A munkahelyi jókedv tudatos generálása főleg azoknál a cégeknél elengedhetetlen, ahol a kollégák monotóniának vagy komoly stressznek vannak kitéve - fogalmazott lapunknak Kiri Edit pszichológus. A humor stresszcsökkentő eszköz, jól érezzük tőle magunkat, oldódunk általa, sőt fiziológiai szempontból is enyhíti az idegeskedést, mivel más irányba tereli a gondolatainkat - hangsúlyozza.
Az edinburgh-i Eden Brown Recruitment Company nemrég arról készített tanulmányt, mennyire képes segíteni a jókedv a csapatszellem kialakulását és a hatékony munkát. Elemzésükből kiderült: annak a megtanulása, hogy kinevessük a munkánkat és önmagunkat, segíti más szemszögből láttatni a dolgokat, sőt a ránk nehezedő terheket is csökkenti. Az elemzést készítő pszichológusok arról számoltak be, hogy azok a munkahelyek, ahol jelen van a humor, produktívabbak és pörgősebbek, mint a komor és unalmas cégek. Ez nem azt jelenti, hogy egész nap viccelődnünk kell, de a nem tiltott humor, a kávészünetek hahotázásai segítik a munka közben felgyülemlett bosszúság levezetését.
Az Ohio University kifejezetten vállalatvezetőknek állított össze tavasszal egy publikációt, hogy mire tudják tudatosan használni a humort a szervezetfejlesztésben. Áttöri az érdekellentétekből született akadályokat, csökkenti a kulturális különbségeket, megkönnyíti a kommunikációt, a kapcsolatok kialakítását spontán elősegíti, és új szemléletet hoz - fogalmaz a vezetőknek szánt "jókedvajánlás". Az egyetem szakemberei szerint a humor a jövő legolcsóbb és leghatékonyabb motivációs eszköze.
Egyetért ezzel Kirner Dezső, a Vodafone Magyarország HR-igazgatója is. A humor valóban a legolcsóbb stresszoldó eszköz, és ami nagy előnye, mindig kéznél van - fogalmazott.
Egy nemrég megjelent publikációt idézve elmondta lapunknak, hogy a humornak négy alapvető funkciója van: fenntartja a társadalmi kohéziót és az adott csoport szolidaritását egymás iránt, társadalmilag elfogadott módon figuráz ki másokat, közben növelve önbecsülésünket, illetve segít magunkat másokkal elfogadtatni, sőt segít leküzdeni a zavart vagy félelmet a kellemetlen helyzetekben. A humor bizalmat kelt és kedvezőbb közös hozzáállást teremt, segít elűzni a gondokat, napfényt hoz az életünkbe, és új távlatokat nyit - hangsúlyozta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.