Kiborult a magyar államtitkár: „A pofátlanságnak is van határa!”
„A pofátlanságnak is van határa! Amikor a csend közönyével próbálják felmenteni a felmenthetetlent, elfogadhatatlanná tenni az elfogadhatatlant” – írta Hankó Balázs a Facebookon.

A kulturális és innovációs minisztérium államtitkára azt is írta, hogy az Európai Oktatási Térség és benne az Erasmus új stratégiáját akarja Brüsszel elfogadtatni a tagállamok oktatási minisztereinek jövő csütörtöki ülésén.
Közel három éve az Európai Bizottság felfüggesztette a magyar egyetemek részvételét az uniós oktatási és kutatási programokban, azzal az indokkal, hogy az alapítványi fenntartású intézmények kuratóriumaiban kormányzati befolyás érvényesülhet.
A magyar kormány szerint ez politikai döntés volt, amely jogtalanul korlátozza a hallgatók nemzetközi lehetőségeit.
Hankó közölte, hogy Brüsszel túllépi hatáskörét, amikor a tagállamok oktatási szerkezetébe kíván beleszólni. Többszöri egyeztetés és jogszabályi módosítás után – például a kuratóriumi tagság időkorlátjának bevezetésével – sem született megállapodás – tette hozzá.
A politikus úgy látja, hogy az Európai Bizottság „túszként tartja fogva” a magyar hallgatókat, és politikai nyomásgyakorlásra használja az Erasmus-programot.
A magyar kormány elindította a Pannónia Ösztöndíjprogramot, amely az Erasmushoz hasonló külföldi tanulmányi lehetőségeket kínál,
teljes kreditelismeréssel és magasabb ösztöndíjjal. Eddig több mint nyolcezer hallgató élt a lehetőséggel.
A Brüsszelben tárgyalandó új stratégia célja az, hogy növelje az egyetemisták mobilitását, valamint az EU-n kívüli országokból érkezők számát évi 350 ezer főre. Magyarország azonban kijelentette: addig nem támogatja a javaslatot, amíg a magyar hallgatók nem kerülhetnek vissza az Erasmus-programba. A magyar álláspontot a Magyar Rektori Konferencia is támogatja.
A magyar kormány álláspontja szerint az Európai Bizottság igazságtalanul jár el, és politikai okokból korlátozza a magyar egyetemisták nemzetközi lehetőségeit. Brüsszel viszont az egyetemi autonómia és az átláthatóság erősítésére hivatkozik. A kérdés így várhatóan éles vitát vált ki a jövő heti oktatási miniszteri ülésen.


