A 2005-ös idényben a tíz istálló közül hét Michelin, három pedig Bridgestone gumikat használt, s úgy hírlett, hogy a versenysorozat alatt egy nyolcadik csapat is bejelentkezett a francia abroncsgyártó gumijaiért. A Michelin ekkor könnyedén kiszoríthatta volna versenytársát a száguldó cirkuszból, azonban nem így történt sőt, mint azóta kiderült jövőre a Toyota és a Williams is Bridgestone-ra vált, s így kiegyenlítődnek az erőviszonyok a két gumiszállító között.
A helyzetet bonyolítja, hogy még 2004-ben az FIA és a csapatok képviselői úgy döntöttek, hogy 2007-től csak egy gumiszállító maradhat a Forma-1-ben. Ha ezt figyelembe vesszük, akkor a Michelin viselkedése csak akkor nevezhető logikusnak, ha jövőre el akarják hagyni a száguldó cirkuszt. Ezt a lehetőséget erősíti meg a cégek vezetőinek nyilatkozata is: míg a franciáknál gumikra vonatkozó szabályok folyamatos és nem túl konzekvens módosításai miatt egyre gyakrabban hangoztatják, hogy nekik erre így nincs szükségük, addig a Bridgestone egyedüli szállítóként is folytatná a versenyt. Persze az sem kizárt, hogy mindkét cég hátat fordít az F1-nek, és egy harmadik vállalat gondoskodik 2007-től a gumikról.
Miért jó a Forma-1-be gumit szállítani?
Már a hatvanas évek közepén is felismerték az abroncsgyártók, a Forma-1 rendkívül jó presztízsépítési lehetőség az autóipari cégek számára. Az elmúlt negyven évben a sorozat nézettségének gyors növekedése következtében a száguldó cirkusz marketingfunkciója még inkább kidomborodott. Az éremnek azonban, mint általában most is két oldala van. Bár a nézők számának emelkedése egyre jobb reklámeszközzé teszi a Forma-1-et többek közt az abroncsgyártók számára, ugyanakkor a közönség igényeinek maradéktalan kielégítése rendkívül költséges.
A gumit szállító cégeknek egyre több pénzt kell fejlesztésekre fordítaniuk, annak érdekében, hogy az elvárt magas színvonalon tartsák a száguldó cirkuszt. Tehát míg a Forma-1-es részvétel - reklámjellege miatt – jelentősen bővítheti egy abroncsgyártó forgalmát, javítva ezzel az adott cég eredményén is, addig a rendkívül magas kutatási kiadások költségként jelennek meg az egyes vállalatok számára, következésképpen eredménycsökkentő hatásúak (igaz bizonyos technológiák rendes tevékenységi körbe való átvételéből hosszútávon profitálhat is a cég).
A helyzetet tovább árnyalja, hogy a Forma-1-es részvétellel bukni is lehet, ha a cég mérnökei elszámolnak valamit, s a futam sorsát egy rossz gumi dönti el. Ez utóbbira jó példa a Michelin idei indianapolisi botránya, ami után a francia vállalat részvényei három százalékos eséssel kezdték az első kereskedési napot.
A Forma-1-ben jelenleg aktív két gumigyártó, a Michelin és a Bridgestone összesen mintegy 100 millió eurót költ fejlesztésekre éves szinten. Tavaly a két társaság közel 50 ezer – darabonként ezer euró értékű - abroncsot készített a száguldó cirkusz számára. A gumik gyártási költségét jelentősen növeli, hogy mintegy két órás munkával kézzel gyártják őket, s minden másodikat közülük valamilyen ellenőrzés során észlelt hiba miatt megsemmisítik.
Az idei gumiszabály részben pont ezeknek a rendkívül magas kiadásoknak a csökkentését célozta, az általános elégedetlenség miatt azonban 2006-tól újra bevezették a gumicserét, s így az abroncsgyártók Forma-1-hez kapcsolódó ráfordításai várhatóan a jövőben sem fognak radikálisan csökkeni.
Ilyen magas költségek mellett csak a piac legnagyobb szereplői engedhetik meg maguknak a Forma-1-es szereplést. Ezt bizonyítja az is, hogy az elmúlt több mint harminc évben csak a gumiipar jelenlegi vezető hármasának abroncsait használták az istállók. A sorozatban most is aktív Michelin és Bridgestone 20 illetve 19 százalékos világpiaci részesedéssel bír, míg a száguldó cirkusz eddigi legeredményesebb gumiszállítója, a Goodyear jelenleg 18 százalékot hasít ki magának a gumiipar forgalmából.
Néhány példa a Forma-1-es részvétel eredményhatására
A Bridgestone 1997-ben lépett színre a Forma-1-ben, az addig egyeduralkodónak számító Goodyear versenytársaként. A száguldó cirkuszban való megjelenés évében a japán cég 2170,8 milliárd jenre növelte árbevételét az egy esztendővel korábbi 1958 milliárdról, ami közel 11 százalékos forgalombővülést jelentett, s messze a legnagyobb mértékű növekedés volt a társaság elmúlt tíz évében.
Az árbevétel emelkedése ellenére is jelentősen, 44,3 százalékkal csökkent ugyanakkor a vállalat nettó eredménye 1997-ben: az ekkor realizált 39,2 milliárd jenes profit a legutóbbi tíz esztendő harmadik legrosszabb teljesítménye volt.
A sorozatból egy idénnyel a Bridgestone megjelenése után kilépő Goodyear forgalma az 1997-es 13,1 milliárd dollárról négy százalékkal 12,6 milliárdra csökkent a távozás évében. A legutóbbi nyolc esztendőben ez volt a legnagyobb mértékű árbevétel-csökkenés az amerikai abroncsgyártónál, ráadásul 1998-at követően egyszer sem ment 13 milliárd dollár alá a társaság forgalma, így abszolút értékben is ez volt az elmúlt időszak leggyengébb teljesítménye.
Érdekesség, hogy a nagymértékű bevétel-visszaesés ellenére is 37,3 százalékkal (717 millió dollárra) tudta növelni nettó nyereségét a Forma-1-ből való távozás évében a Goodyear, ami legutóbbi nyolc esztendő legkiemelkedőbb eredménye volt. Furcsamód a Michelin száguldó cirkuszban való 2001-es feltűnése a korábbi évek 10 százalék fölötti árbevétel-növekedésének lelassulását vonta maga után.
Míg 2000-ben közel 12 száza-lékkal bővült a francia cég forgalma, addig a Forma-1-es megjelenés évében mindössze két és féllel, az ezt követő két esztendőben pedig még ennél is kisebb mértékben. A társaság nyeresége közel 30 százalékot süllyedt a 2000-es 438 millió euróhoz képest 2001-ben, s így ebből a szempontból ez az esztendő volt a második legsikertelenebb a Michelin számára az elmúlt tíz évben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.