Nem zavarja a holland érdekeltségű, eddig piacvezető pozíciót betöltő Friesland Hungária (FH) Rt.-t, hogy összeolvad a szegedi Sole Hungária Rt. és a Pécsi Új-MiZo Rt. – közölte Kiss Pál István, a Friesland cégcsoport közép-európai igazgatója. Mint ismert, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a napokban járult hozzá a két cég fúziójához. A GVH szerint a most létrejövő Sole-MiZo Zrt.-nek 31,7 százalékos a részesedése, és megelőzi a 25 százalékos részarányú Frieslandot.
A tejpiac összetettsége miatt ma már nem lehet egyértelműen meghatározni, hogy egy-egy feldolgozó mekkora részesedést mondhat magáénak – mondta Kiss Pál István. A felvásárolt tej mennyisége a tavaly májusi csatlakozás óta nem meghatározó mutató annak eldöntésére, mely cég a piacvezető. Ráadásul a társaságok különböző „exportpolitikát” folytatnak, és a hazai tejágazatot jelentősen befolyásolja a 10 százalékot meghaladó részarányú import is.
Ha csak az alapanyag (a felvásárolt nyers tej) feletti rendelkezést vesszük figyelembe, a székesfehérvári Parmalat Rt.-t megvásárló Alföldi Tej Kft. is elsőnek számít a hazai tejpiacon – érvelt az igazgató. Szerinte többnyire megőrizte vezető helyét az általa gyártott termékek körében a Friesland is, és fő konkurensének nem is elsősorban a Sole-MiZót, hanem a Danone-t tekinti.
A Frieslandnak már az év első felében voltak információi a Sole és az Új-MiZo együttműködési szándékairól, ezért saját stratégiájának kialakításakor ezt is figyelembe vette. Kiss Pál István ugyanakkor hozzátette: a piaci elképzeléseket a várható fúziónál jobban befolyásolta, miként lehet a növekvő import ellen fellépni. Az FH igazgatósága már elfogadta az új stratégiát, de az igazgató nem kívánt részleteket közölni. A társaság viszont múlt heti közleményében máris bejelentette, hogy bezárja békéscsabai gyárát, és a friss tej feldolgozását 2006. márciustól gyöngyösi üzemébe vonja össze. A lépést a hatékonyság növelésével és a kapacitások konszolidálásával indokolta.
Az FH a tavalyihoz hasonló mértékű, 50 milliárd forint körüli árbevétellel számol az idén, 250 millió liter tej feldolgozása mellett. (A GVH szerint a Sole-MiZo együttes árbevétele meghaladhatja a 60 milliárd forintot.) A Frieslandnak úgy sikerül szinten tartania forgalmát, hogy közben a hazai tejtermékpiac 10-12 százalékkal szűkül. A pozíció megőrzéséhez a portfólióváltoztatás és a márkaépítés is hozzájárult. Az igazgató szerint a későbbiekre nézve a Sole-MiZo fúzió pozitív hozadéka lehet, hogy megszűnik a két társaság értelmetlen árharca. Korábban ugyanis komoly versengést folytattak egymással, és ez az egész hazai tejpiacot kedvezőtlenül befolyásolta.
Összesen 52 százalékos tulajdonrésze lesz Csányi Sándornak, az OTP elnök-vezérigazgatójának a Sole-MiZo Rt.-ben. A bankvezér 50,4 százalékot a ciprusi bejegyzésű Unostar Enterprises (UE) Ltd. révén, 1,6 százalékot pedig egy másik érdekeltségén keresztül birtokol majd. A fennmaradó 48 százalék a szintén ciprusi bejegyzésű Allwood Ltd.-é lesz, amely eddig a Solénak volt a tulajdonosa. Az UE mostanáig az Új-MiZo 84,02 százalékát birtokolta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.