BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Változást hoz az e-learning - többet kell tanulni?

Gyökeres változást jelent a hagyományos oktatáshoz képest az e-learning, hiszen míg a megszokott modellben az internet használata abból áll, hogy az adott kurzussal kapcsolatos alapadatokat elérhetővé teszik, addig az új megoldásnál a világháló használata a képzés alapfeltétele – mondta el Pintér Róbert egyetemi oktató, szociológus. További nagy különbség a hagyományos képzési formához képest – azon túl, hogy minimálisra csökken a személyes kontaktus az oktató és a tanulók között –, hogy a hallgatók rákényszerülnek a rendszeres tanulásra, szemben a hagyományos oktatásban tapasztalható vizsgák előtti kampány jellegű készüléssel. Az egyes témakörökhöz kapcsolódó tesztek, kreatív feladatok megoldását hétről hétre figyelemmel követi tanár is, így ahhoz, hogy valaki jó eredménnyel végezhesse el a félévet, minden feladatot időben meg kell oldania. A tapasztalatok azt mutatják, hogy akár heti 4-5 órát is foglalkozni kell egy-egy ilyen leckével – teszi hozzá Pintér Róbert, aki azon túl, hogy maga is tart elektronikus kurzusokat, számos tananyag létrehozásában is közreműködött.
A Magyar Telekom elődjénél, a Matávnál még 2000-ben indult el egy projekt, amelynek célja egy posztgraduális képzésben használható teljes tananyagcsomag kialakítása volt.
Az új médiaképzés három fő tárgycsoportra osztható. A társadalomtudományi tárgycsoport célja, hogy a hallgatókat megismertesse a huszadik és a huszonegyedik század fordulóján bekövetkezett társadalmi változásokkal lépést tartó új paradigmákkal, amelyek középpontjában az egyének változékonysága, cselekvőkészsége, viszonyteremtő képessége áll. A társadalomtudományi képzés során különös jelentőséget tulajdonítanak a képzés médiumának, a világhálónak. Az internet alapú, online képzés által létrehozott pedagógiai tér egyben az információs társadalom kísérleti oktatási műhelye is. A média tárgycsoport anyaga abból a felismerésből indul ki, hogy az új média teljességének értelmezéséhez szükség van a hagyományos médiára történő reflexióra. Ezért az új médiumok ismertetésének, elemzésének alapja a média története, a hagyományos médiumok ismertetése, elmélete, illetve az arra való reflexió. A téma feldolgozása során többek között médiakutatással, médiajoggal és az információs társadalom, illetve az internet kapcsolatával is foglalkoznak a hallgatók.
A harmadik nagy témakör a telematika tárgycsoport, vagyis a technológiának az a része, ahol informatikai és távközlési elemek együtt, egymást kiegészítve alkotnak működő egészet.
A képzés célja tehát az, hogy a különböző szakterületeken jártas hallgatók számára olyan és annyi műszaki ismeret elsajátítását tegye lehetővé, amilyen és amennyi az új kor viszonyai között saját tevékenységükhöz szükséges. A 2 éves posztgraduális képzést 2000 és 2003 között a vállalaton belül pilot formájában megtartották.
Ennek a projektnek az eredményét használják fel a Miskolci Egyetem Szociológia Tanszékén, ahol 2003-óta egy tantárgyat vegyes rendszerben, online tananyag alapján tanítanak – közölte Benda Klára, a társaság képzési és tudásmenedzsment igazgatóságának oktatási menedzsere. A felnőtt oktatás igényeinek kiszolgálására optimalizált anyagokat több egyetem (köztük a Budapesti Műszaki Egyetem és az ELTE) oktatóival közösen dolgozták ki, a munkában az intézmények számos oktatója vett részt. Az e-learninges tananyagsorozatot eredetileg ugyan posztgraduális egyetemi képzésként való akkreditálásra szánták, végül azonban egy-egy tananyag felhasználása valósulhatott meg a szerzők bevonásával. Így került a tananyag a Miskolci Egyetemre, ahol jelenleg nappali és levelező képzésben évi 150-200 hallgató használja.
A Miskolci Egyetemen a tananyag felhasználása szerencsés időpontban indulhatott, mert nem sokkal korábban az egyetemen nagymértékű informatikai infrastruktúra-fejlesztés történt, több számítástechnikai termet is kialakítottak. Az ott lévő számítógépek még most is nagyon korszerűek, így az infrastruktúra-igényt ki tudják szolgálni.
A tananyag több elemből épül fel, a tankönyv jellegű anyagok mellett tesztsorok, illetve kísérletek feldolgozása is szerepel benne. A hallgatók gyorsan megszokják az új tanulási környezetet, szívesen és sikeresen használják a tananyagot a vizsgára való felkészüléshez. (VG)

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.