BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Változást hoz az e-learning - többet kell tanulni?

Gyökeres változást jelent a hagyományos oktatáshoz képest az e-learning, hiszen míg a megszokott modellben az internet használata abból áll, hogy az adott kurzussal kapcsolatos alapadatokat elérhetővé teszik, addig az új megoldásnál a világháló használata a képzés alapfeltétele – mondta el Pintér Róbert egyetemi oktató, szociológus. További nagy különbség a hagyományos képzési formához képest – azon túl, hogy minimálisra csökken a személyes kontaktus az oktató és a tanulók között –, hogy a hallgatók rákényszerülnek a rendszeres tanulásra, szemben a hagyományos oktatásban tapasztalható vizsgák előtti kampány jellegű készüléssel. Az egyes témakörökhöz kapcsolódó tesztek, kreatív feladatok megoldását hétről hétre figyelemmel követi tanár is, így ahhoz, hogy valaki jó eredménnyel végezhesse el a félévet, minden feladatot időben meg kell oldania. A tapasztalatok azt mutatják, hogy akár heti 4-5 órát is foglalkozni kell egy-egy ilyen leckével – teszi hozzá Pintér Róbert, aki azon túl, hogy maga is tart elektronikus kurzusokat, számos tananyag létrehozásában is közreműködött.
A Magyar Telekom elődjénél, a Matávnál még 2000-ben indult el egy projekt, amelynek célja egy posztgraduális képzésben használható teljes tananyagcsomag kialakítása volt.
Az új médiaképzés három fő tárgycsoportra osztható. A társadalomtudományi tárgycsoport célja, hogy a hallgatókat megismertesse a huszadik és a huszonegyedik század fordulóján bekövetkezett társadalmi változásokkal lépést tartó új paradigmákkal, amelyek középpontjában az egyének változékonysága, cselekvőkészsége, viszonyteremtő képessége áll. A társadalomtudományi képzés során különös jelentőséget tulajdonítanak a képzés médiumának, a világhálónak. Az internet alapú, online képzés által létrehozott pedagógiai tér egyben az információs társadalom kísérleti oktatási műhelye is. A média tárgycsoport anyaga abból a felismerésből indul ki, hogy az új média teljességének értelmezéséhez szükség van a hagyományos médiára történő reflexióra. Ezért az új médiumok ismertetésének, elemzésének alapja a média története, a hagyományos médiumok ismertetése, elmélete, illetve az arra való reflexió. A téma feldolgozása során többek között médiakutatással, médiajoggal és az információs társadalom, illetve az internet kapcsolatával is foglalkoznak a hallgatók.
A harmadik nagy témakör a telematika tárgycsoport, vagyis a technológiának az a része, ahol informatikai és távközlési elemek együtt, egymást kiegészítve alkotnak működő egészet.
A képzés célja tehát az, hogy a különböző szakterületeken jártas hallgatók számára olyan és annyi műszaki ismeret elsajátítását tegye lehetővé, amilyen és amennyi az új kor viszonyai között saját tevékenységükhöz szükséges. A 2 éves posztgraduális képzést 2000 és 2003 között a vállalaton belül pilot formájában megtartották.
Ennek a projektnek az eredményét használják fel a Miskolci Egyetem Szociológia Tanszékén, ahol 2003-óta egy tantárgyat vegyes rendszerben, online tananyag alapján tanítanak – közölte Benda Klára, a társaság képzési és tudásmenedzsment igazgatóságának oktatási menedzsere. A felnőtt oktatás igényeinek kiszolgálására optimalizált anyagokat több egyetem (köztük a Budapesti Műszaki Egyetem és az ELTE) oktatóival közösen dolgozták ki, a munkában az intézmények számos oktatója vett részt. Az e-learninges tananyagsorozatot eredetileg ugyan posztgraduális egyetemi képzésként való akkreditálásra szánták, végül azonban egy-egy tananyag felhasználása valósulhatott meg a szerzők bevonásával. Így került a tananyag a Miskolci Egyetemre, ahol jelenleg nappali és levelező képzésben évi 150-200 hallgató használja.
A Miskolci Egyetemen a tananyag felhasználása szerencsés időpontban indulhatott, mert nem sokkal korábban az egyetemen nagymértékű informatikai infrastruktúra-fejlesztés történt, több számítástechnikai termet is kialakítottak. Az ott lévő számítógépek még most is nagyon korszerűek, így az infrastruktúra-igényt ki tudják szolgálni.
A tananyag több elemből épül fel, a tankönyv jellegű anyagok mellett tesztsorok, illetve kísérletek feldolgozása is szerepel benne. A hallgatók gyorsan megszokják az új tanulási környezetet, szívesen és sikeresen használják a tananyagot a vizsgára való felkészüléshez. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.