Nézőhiány a ringeken
Az elmúlt években általános tendencia a Forma-1-ben, hogy miközben a száguldó cirkusz eseményeit televízión keresztül követő rajongók száma folyamatosan nő, addig az egyes futamokra egyre kevesebb néző látogat ki.
Ez a folyamat magának a sorozatnak összességében jót tesz, hiszen a médiafogyasztók számának bővülése következtében fokozatosan emelkednek a szponzorációs és a közvetítési jogdíjakból származó bevételek is.
Kifejezetten kedvezőtlen azonban a tendencia az egyes események szervezésével foglalkozó cégek számára, amelyek bevételének jelentős hányada jegyeladásból származik. Az elmúlt években egyre több promóter került csődközeli helyzetbe, s többször is felmerült, hogy az egyes cégek nem tudják megrendezni az adott nagydíjat.
Az idén a hockenheimi és a spai futam sorsa volt a legbizonytalanabb, s bár különböző külső segítségeknek köszönhetően végül is mindkét szervező vállalat pénzügyi helyzete rendeződött, a pályafelújítások késői megkezdése miatt a Belga Nagydíjat így is törölni kellett a versenynaptárból. Az általános tendencia alól van persze egy-két kivétel, s tavaly szerencsére ezek közé tartozott a Hungaroring is.
A Magyar Nagydíj helyszíni nézettsége a korábbi években jellemző csökkenést követően 2005-ben – elsősorban a kedvezményes jegyeknek köszönhetően – jelentősen növekedett: a három nap alatt összesen 215 ezren látogattak ki a mogyoródi pályára, ami 52 ezerrel több, mint 2004-ben.
Európa Nagydíj – valahol Európában
A nézők számának csökkenése miatt többször is felmerült, hogy egyes versenyeket a korábbitól eltérő helyszínen kellene megrendezni. Ilyen „költözködésre” volt már példa a történelemben.
Franciaországban például hét helyszínen is rendeztek futamokat, de Nagy-Britanniában és Németországban is három-három különböző pályán voltak már versenyek. Ilyen szempontból kifejezetten érdekes az Európa Nagydíj esete, amely történelmének bő két évtizedben három ország négy különböző ringjén is megfordult.
A nyolcvanas években elsősorban Angliában, a donningtoni és a brands hatchi pályákon tartották meg az öreg kontinensről elnevezett futamot, a kilencvenes években pedig a spanyolországi Jerezben is volt két verseny.
A legtöbbször azonban eddig a Nürnburgring adhatott otthont az Európa Nagydíjnak: immár lassan egy évtizede Németországban rendezik a futamokat. Ennek egyszerű oka nagy valószínűség szerint az, hogy az említett időszakban egy német sztárpilóta – nevezetesen Michael Schumacher – soha nem látott eredményeket ért el a Forma-1-ben, s a honfitárs sikere igen nagy számú rajongót vonzott a német pályákra.
Éppen ezért nem meglepő, hogy most, amikor már mindenki a hétszeres világbajnok Schumacher lehetséges visszavonulásáról beszél, s évek óta csökken a németországi versenyek látogatottsága, újra felmerült a helyszínváltoztatás szükségessége is.
Mint korábban beszámoltunk róla Bernie Ecclestone, a Forma-1 elsőszámú irányítója ezúttal Valenciában tárgyal az Európa Nagydíj jövőjéről. A spanyolországi helyszín nem véletlen, hiszen sokan a tavalyi győztes Fernando Alonsóban látják Schumacher utódját, ráadásul a száguldó cirkusz népszerűsége rohamosan nő az Ibériai félszigeten.
Bernie Ecclestone újabb utcai futamot akar
Új helyszínen kerülhet megrendezésre a jövőben az Amerikai Nagydíj is. Külföldi sajtóértesülések szerint könnyen elképzelhető, hogy pár éven belül Las Vegasba költöztetik a versenyt.
Az elmúlt esztendőkben az eseménynek otthont adó indianapolisi pálya szerződése ugyanis a 2006-os idény végén lejár, s a tavalyi, botrányba fulladt futamot követően kérdéses a megállapodás meghosszabbítása. Mint ismert az indianapolisi verseny jövője akkor vált bizonytalanná, amikor a legutóbbi Amerikai Nagydíjon - versenyzésre alkalmatlan abroncsaik miatt - a Michelin-gumikkal felszerelt istállók bojkottálták a futamot, s így mindössze hat autó rajtolhatott el.
A csonka futamot követően hatalmas botrány alakult ki, amelynek során az is felmerült, hogy a száguldó cirkusz távozni kényszerül az Egyesült Államokból. Bár az indulatok azóta csillapodtak, s az Amerikai Nagydíj az idei versenynaptárba is bekerült az esemény jövőjével kapcsolatban továbbra is sok a kérdés.
Ezek közül talán az egyik legérdekesebb, hogy sikerül e vajon elérnie Steve Wynn kaszinómágnásnak azt, amiért már mintegy másfél évtizede harcol, nevezetesen, hogy Las Vegasba csábítsa a száguldó cirkuszt.
Az amerikai milliárdos először még a 90-es évek elején vettette fel egy vegasi futam lehetőségét. Eredeti terve egy – a monacóihoz hasonló – városi verseny lett volna, azonban a többi kaszinótulajdonos erről hallani sem akart, s pár évvel később elutasították egy las vegasi ring építésére tett javaslatát is. Steve Wynn azóta túladott a Mirage-on, s új létesítmények építésébe kezdett: várhatóan 2008-ra készül el második hotel-kaszinója a városban.
Szakértők szerint könnyen lehet, hogy a kaszinókirályként is emlegetett Wynn ennek az épületnek a közelében felépíti saját Forma-1-es pályáját is. Persze az Amerikai Nagydíj elköltöztetéséhez szükség van Bernie Ecclestone támogatására is.
A száguldó cirkusz első embere az elmúlt hetekben már jelezte, hogy gondolkodik az Indianapolisból való távozáson, s nyilatkozataiban többször is említette Las Vegast, mint lehetséges következő helyszínt. Egyelőre úgy fest, Ecclestone az utcai verseny ötletét támogatja inkább.
Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy az indianapolisi pálya a tavalyi botrány ellenére is igen stabil lábakon áll. A ringen ugyanis a Forma-1-es futamok mellett többek közt Nascar- és Indy-500-as versenyeket is rendeznek, s ezért állandóan karbantartják.
Ráadásul ez a pálya rendelkezik az egyik legnagyobb kapacitással a nagydíjat rendező ringek közül, s így az indianapolisi verseny szervezőinek sokkal könnyebb nyereségesen lebonyolítani egy-egy futamot, mint más promótereknek.
Éppen ezért a legnagyobb kérdés az, hogy mennyire tudják mozgósítani az amerikai rajongókat a nagydíj szervezői az előző idénybeli csonka futamot követően. Amennyiben a nézőknek nem szegte a kedvét a tavalyi botrány, s 2006-ban is kilátogatnak az indianapolisi versenyre, valószínűtlen, hogy elköltöztetik az eseményt.
Ugyanakkor, ha a helyi közönségnek valóban elég volt ennyi a Forma-1-ből, akkor az Amerikai nagydíj megmentése érdekében elkerülhetetlen a költözés. Ebben az esetben Las Vegas esélyeit növelné, hogy a városban a nyolcvanas években már kétszer is rendeztek Forma-1-es futamot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.