Horatius ugyan nem ismerhette az MX-5-öt (sajnálhatja is!), de tanácsa, a Carpe diem – szakaszd le a napot, vagyis minden napnak szakítsd le a gyümölcsét – éppen a kis kétüléses tulajdonosaira illik.
Élmény kell az autósoknak, nem pedig soha ki nem használható teljesítmény – ismerte fel a Mazda már az idők hajnalán, vagyis a nyolcvanas években, és 1989-ban utcára került az MX-5 első generációja, amelybe a tervezők olyan jól beletaláltak, hogy a mostani csupán a harmadik generáció.
Az MX-5 a roadsterpiacon robbanást hajtott végre, és ez a kocsi lett minden idők legkapósabb ilyen járműve: a kezdetektől több mint 725 ezer kelt el, és egy rétegmodellből ez világcsúcs. Benne is van a Guinness Rekordok könyvében.
Élvezetes futómű, a személyautókénál jobb gyorsulás, kellemes kipufogóhang és tetőkárpitnak az égbolt. Ez az egyik leginkább szeretni való Mazda, az MX-5 néhány fő vonzereje. A kétliteres motor 160 lóerős teljesítményét 6700-as percenkénti fordulatszámnál nyújtja, és ötezernél a 188 newtonméteres maximális forgatónyomatékát, amelynek 90 százaléka a 2500 és 6700 közti fordulatszám tartományban rendelkezésre áll. Ezzel a motorral 210 km/óra a kocsi végsebessége.
Az újdonság két centivel hosszabb, néggyel szélesebb és kettővel magasabb elődjénél, emellett elöl 75, hátul 55 milliméterrel lett szélesebb a nyomtáv. Ezek a változások még atletikusabb megjelenést kölcsönöznek a kocsinak.
A 6,5 centivel megnövelt tengelytáv kapcsán a gyári ismertető fontosnak tartja kiemelni, hogy most már „150 és 186 centiméter közötti magasságú utazók is kényelmesen elférnek”. Az új beltér gyakorlati előnyöket kínál: a szélesebb utastérben nagyobb a csípő, a váll és a könyök helye, és most először két oldallégzsák is elfér. A légzsákok nagyobb méretű felső kamrája az utasok fejét védi, és hosszabb ideig marad felfújt állapotban, mint az alsó kamra. Ezzel a megoldással a zárt kocsiszekrény függönylégzsákjaihoz hasonló védelmet biztosítottak a mérnökök. Műszakilag az MX-5 majd minden csavarja megváltozott, miközben a lényeg, „a lélek” változatlan maradt. Tömegközéppontja – az üzemanyagtartály és az akkumulátor áthelyezésének köszönhetően – lejjebb került, a motor pedig 135 milliméterrel hátrébb, vagyis közelebb az autó forgástengelyéhez. A tengelyek közötti súlyelosztás maradt a tökéletes 50-50 százalék, miközben a „grammstratégia” jegyében a precíz japán mérnökök igyekeztek minden alkatrészt a lehető legkönnyebbé alakítani. Így üresen nem egészen 1100 kilós az autó.
Külön kiemelendő a Mazda mérnökeinek fogyasztóbarát munkája: körülbelül fél centivel csökkentették a gáz- és a fékpedál közötti szintkülönbséget, ez különösen a gyors lábmunkát igénylő kanyargós utakon előnyös. (No meg – és erre általában nem figyelnek eléggé a tervezők – biztonsági szempontból sem mindegy, hogy vészhelyzetben mekkorát kell emelni a jobb lábfejen, hogy rátaposhassunk a fékre.) A lábtámaszt pedig valamivel közelebb vitték a kuplungpedálhoz.
A műszerfal az RX-8 sportkocsi mintáját követi, és noha mellőzi a díszítéseket, önmagában is gyönyörű. A masszív kardánalagút ugyan kettéosztja az utasteret, de ennek több funkciója van: egyebek között ennek is köszönhető, hogy az újdonság önhordó kocsiszekrényének csavarószilárdsága 47 százalékkal, hajlítószilárdsága pedig 22 százalékkal nagyobb, mint elődjéé.
És ez a merevség érezhető is, ha a Mátra szerpentinjén kanyargunk fölfelé. Olyan „együtt vagyunk” érzés, mármint együtt vagyunk: a kaszni, a hajtáslánc és én.
A kocsi flexibilitására jellemző, hogy ha megunjuk a bezártságot, egy lámpaváltás alatt akár ötször is lecsukhatjuk a tetőt. Mégpedig fél kézzel. És még csak ki sem kell szállni a kocsiból a tető kinyitásához vagy becsukásához. Az új Mazda MX-5-höz ugyanakkor levehető kemény tető is kapható. A csomagtartó fedeléig lenyúló hátsó ablak új formájának köszönhetően az új Mazda MX-5 kemény tetős változata egy sportkupéra emlékeztet.
Az 5,7 literes zárható kesztyűtartó mellett az utasfülke hátsó falában három tárolóhelyet találunk, az ajtóban elhelyezett palacktartókon kívül két kisebb rekesz van a középkonzol aljában, azonkívül zseb a bal oldali ülés háttámláján. Ezek annál is inkább fontosak, mert a kocsi csomagtartója csupán 150 literes. Aki hurcolkodni akar, vegyen teherautót. De ez más műfaj.
Az MX-5 igen érett konstrukció. Belül is minden részlet átgondoltságról és minőségről árulkodik. Ez nem a szegény emberek számára lebutított kétüléses, hanem olyan modell, amely bebizonyítja: nem kell vagyonokat áldozni egy jó kocsiért. Nem is csoda, hogy több mint kétszáz MX-5/Miata rajongói klub működik világszerte. Csupán az Egyesült Államokban 132 ilyen egyesület működik a www.miata.net honlap alapján, és további 15 Kanadában. A német www.MX-5.de honlap 28 tömörülést sorol fel. Az Egyesült Királyságban az MX-5 Owners Club (MX-5-tulajdonosok Klubja) közel 4500 tagot számlál. A modell rajongói – mint afféle különálló törzs – a www.MX-5.com honlapon szoktak trécselni.
Tengelytáv: 2330 mm
Csomagtartó: 150 l
Tank: 50 l
Teljesítmény: 126/6500 LE/ford.
Nyomaték: 167/4500 Nm/ford.
Végsebesség: 196 km/h
Gyorsulás: 9,5 s
Átlagfogyasztás: 7,3 l/100 km
Alapár: 5,45 millió forint
Tengelytáv: 2330 mm
Csomagtartó: 150 l
Tank: 50 l
Teljesítmény: 126/6500 LE/ford.
Nyomaték: 167/4500 Nm/ford.
Végsebesség: 196 km/h
Gyorsulás: 9,5 s
Átlagfogyasztás: 7,3 l/100 km
Alapár: 5,45 millió forint-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.