BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Verseny az útfelújításokért

A sztrádaköltségek lefaragásával párhuzamosan az útrehabilitációs munkáknál is árcsökkenés indult meg. Míg tavaly a burkolatmegerősítések szerződéses ára meghaladta a közbeszerzési tenderben megadott becsült tervezői árat, addig az idén egyre jobban aláígértek a vállalkozók – tudta meg lapunk Street Gábortól, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Úkig) beruházási mérnökétől. Az útrehabilitációs program II. ütemének három projektjét összességében a tervezői becslésre alapozott keretnél 22 százalékkal olcsóbban valósítják meg, de a napokban aláírt szerződésben a nyertes a kiírás szerinti limitnek durván a feléért vállalta el a munkát. Így az unió szakosított alapja, az ISPA által társfinanszírozott, együttesen közel 294 kilométer burkolatmegerősítés 70,3 millió euróba kerül. A tervezett költség mintegy negyedét kitevő 22 millió eurós megtakarítás felhasználásáról megkezdődtek a tárgyalások.

Az ár lefaragását az Úkig a pályáztatás idei módosításával érte el. A kiíró a közbeszerzésen egyrészt részajánlattétel benyújtását tette lehetővé, azaz a projektet 8-10 kilométeres szakaszokra bontották, ezek bármelyikére – esetenként 4-6 szakaszra – lehetett pályázni. Így ezek külön versenyeztek egymással, és részenként (ahol 11-12-en pályáztak a korábbi néhány helyett) került ki az összességében legelőnyösebb ajánlatot benyújtó nyertes. Ezzel párhuzamosan enyhítették a versenybe lépési korlátokat (nettó árbevétel, referenciamunka). Ez azt eredményezte, hogy sokkal több volt a pályázó, a korábban nyertes nagyvállalkozók mellett a kis- és középvállalkozások (konzorciumot, illetve közös vállalkozást alapítva) is nyertek. Mindez pedig meg is hozta a várt eredményt, hiszen erős versenybe kényszerítette a „papírformás”, mindig esélyesen befutónak ígérkező nagyvállalkozókat. Ezzel a módszerrel az Úkig a meglévő keretekből több felújítást tud finanszírozni.

A szakember szerint a projektek fajlagos (kilométerenkénti) költségét az eltérő műszaki tartalmak miatt nem lehet összehasonlítani. Sokkal többet mond a felhasznált anyagok ajánlat szerinti egységnyi költségének alakulása. Az aszfaltnál például az éles verseny eredményeként a korábbi árak 40-70 százalékkal lettek olcsóbbak.

A szerződéses árak csökkenésének mikéntjéről nem szívesen beszélnek az általunk megkérdezett nyertesek. Abban egyetértenek, hogy ez az egyre nagyobb versenynek tudható be. A projektek szakaszokra bontása révén bekapcsolódó alacsonyabb rezsivel dolgozó kisebb cégeknek árlehajtó szerepük volt – ismerte el egyikük. Elképzelhetőnek tartja, hogy esetenként veszteség árán jutottak megrendeléshez a tendergyőztesek.

Timár Gyula, a Vegyépszer elnök-vezérigazgatója szerint a versenyár sok tényezőtől függ, ezért nehéz az árakat összehasonlítani. A cég üzleti stratégiájától függ, hogy tárgyalásos eljárás esetén milyen magasról indul, és hol áll meg (egyfordulós tenderen erre nincs lehetőség). Úgy mint a futók, van, aki az elején, van, aki a végén sprintel. A győztes ár lényege, hogy azon belül meg tudja csinálni a kivitelező a munkát, és indifferens, hogy mennyivel szerepelnek az ajánlatban az egyebként szabadáras alapanyagok. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.