Oroszországban erősödik a törekvés, hogy minden egyes iparágban létrejöjjön egy olyan állami óriásvállalat, amely az adott terület közel egészét lefedi. Az Energy Intelligence Group (EIG) szerint nem egyszerű iparági koncentrációról, hanem a magánosítás visszafordításáról van szó, az összevonások alól a magáncégek sem bújhatnak ki. Az egyik ilyen monstrum, a Gazprom a gáziparban már évekkel ezelőtt megszületett, megindult az Atomprom létrehozása is a nukleáris iparban, ráadásul FÁK-szinten most olajipari tervekről érkezett hír. A Gazeta.ru szerint az állami Rosznyeftyen alapuló olajmamut születik meg még a 2008-as választások előtt, a magánkézben lévő Szurgutnyefty és az állami Zarubezsnyefty beolvasztásával. Az internetes lapban az EIG úgy véli, hogy a fúzióba a Szurgut tulajdonosa, Vlagyimir Bogdanov minden bizonnyal belemegy, mert a Kreml lekötelezte, amikor 2003-ban megmentette a Viktor Vekszelberg üzletember általi felvásárlástól. Eközben a magánkézben lévő Lukoil és az állami Gazprom Nyefty is vegyes vállalatot alapítana az RBC szerint.
A folyamat érintheti a Molt is, amely orosz földön is erősítene, és onnan vesz olajat. Jórészt a Lukoiltól, amely augusztusban a rendelt mennyiség kétharmadát szállította Németországba – nem hivatalos hírek szerint –, így akarván kiszorítani egy német közvetítő kereskedőt az üzletből. Állítólag európai ártárgyalását is megkezdte.
„Az oroszországi konszolidáció és a Mol akvizíciós tervei között nem látunk közvetlen összefüggést, és egyelőre nem jeleztek felénk áremelési szándékot sem orosz partnereink” – válaszolt lapunknak Somlyai Dóra, a Mol kommunikációs igazgatója. Közölte, hogy az ártárgyalások nem most aktuálisak, az év közbeni egyeztetés pedig nem gyakorlat.
Az orosz vezetés figyelme nem korlátozódik az energiaiparra. Növelni kívánja az egyébként is hatalmas Roszoboronoexport fegyver-külkereskedő cég piaci súlyát. E hírek között kis színes, hogy a társaság néhány napja megszerezte az összes oroszországi repülőtér kerozinnal való ellátásának jogát. Bejelentették a polgári repülőgépek gyártása, a legnagyobb nyomdavállalatok és az építőipari cégek egyetlen állami holdingba szervezését is. Az orosz gyémántipar egészét képviselő Alrosza maga is csak egy újabb konszolidáció kiindulópontjává vált, ugyanis beolvasztják az ország aranyiparát egybefogó Aranypólust és a világ legnagyobb nikkeltermelőjét, a Norilszk Nikkelt is. BHL–SA
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.