Kevesebb mint húszszázalékos termékár-emelkedéssel kell számolniuk 2008-ban az áramot a szabadpiacról beszerző fogyasztóknak – közölte a múlt hét közepén lezajlott áramaukció eredményeiről szóló sajtótájékoztatón Mártha Imre, a Magyar Villamosenergia-kereskedelmi Zrt. (MVM Trade) vezérigazgatója. A hét minden napján folyamatosan rendelkezésre álló, a felkínált mennyiség nyolcvan százalékát kitevő áramtípus, az úgynevezett zsinórtermék 65 euró/megawattóra áron talált gazdára.
Mártha Imre kiemelte: a jelenleg érvényes árak szerkezete eltér az árverésen alkalmazott rendszertől. 2007-ig a zsinórtermék egy energiacsomag része volt, amelyet megawattóránként 56 euróért lehetett a korábbi években megvásárolni. Az aukción a zsinórtermék kiindulási ára 56 euró/megawattóra volt.
A szervezők még a kereslet-kínálat kiegyenlítése előtt lezárták az aukciót, és minden jelenlévő a megpályázottnál arányosan kisebb mennyiséget vásárolhatott. A termékár kevesebb mint a felét teszi ki a végfelhasználói árnak. A rendszerhasználati díj, az adó és más járulékok adják a végfelhasználói ár többi részét. Az értékesítésből befolyó bevétel 163 milliárd forint volt.
Az aukción részt vevő péti Nitrogénművek Zrt. számára az áremelkedés mértéke 2007-ről 2008-ra eléri a 30 százalékot, ellentétben az MVM álláspontjával, amely a vártnál mérsékeltebbnek értékelte a növekedést – mondta el a Világgazdaságnak Blazsek István vezérigazgató. Az ipari nagyfogyasztónak számító vállalat számára mintegy egymilliárd forintos többletkiadást jelent az áram árának 65 euró/megawattórára történő emelése.
Blazsek István hangsúlyozta: cége számára hirtelen következett be ekkora mértékű áremelés. Ez versenyképesség-romlást jelent a vállalat számára, mert cseh, szlovák és osztrák versenytársaik az aukciós árszinthez képest olcsóbban tudják beszerezni a villamos energiát. Emiatt a Nitrogénművek Zrt. várhatóan viszszafogja beruházásait, létszám-racionalizálást és egyéb költségcsökkentő intézkedéseket vezet be, s ha marad forrása, energiafelhasználás-mérséklő beruházásokat indít.
A drágulás több mint 22 millió euró többletkiadást okoz a vállalatnak 2008-ban.
A drágulás több mint 22 millió euró többletkiadást okoz a vállalatnak 2008-ban.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.