Félresiklik a német vasút privatizációja?
Az eredeti törvényjavaslat szerint jövőre a vasút 25 százalékát vezetnék be a tőzsdére, 2009-ben pedig újabb 24 százalékos részvénycsomagot adnának el. A sínhálózatot is összefogó DB Netz állami tulajdonban maradna, de azt 15-18 évre koncesszióba adná a DB-nek.
A tartományok képviselői, akiknek a törvényhozás felsőházában, a Bundesratban jóvá kell hagyniuk a tervezet, nemrég egyhangúlag, pártállástól függetlenül utasították el azt. Attól tartanak ugyanis, hogy a privatizáció után - profitéhes tőzsdei vállalatként - a DB kizárólag a nagy nyereséget hozó InterCity és InterCity Express vonalakra fog koncentrálni, míg a kisebb forgalmú viszonylatokat - ahol vesztesége keletkezik - kíméletlenül felszámolja. A tartományok szakértői szerint ez elérheti a 10 ezer kilométert is. (a német vasúthálózat teljes hossza 35 ezer kilométer)
Félelmüknek lehet is némi alapja, hiszen a DB ambíciózus elnöke, Hartmut Mehdorn szeme előtt egy multinacionális logisztikai konszern megteremtése lebeg. A jelenlegi politikai helyzettől függetlenül is a tőzsdeparkettre lépéssel számol: a bevételek növelése érdekében 3 százalékos áremelést jelentett be decemberre és a mozdonyvezetőket tömörítő szakszervezet béremelési törekvéseinek is ellenáll. Terveinek végrehajtására a pénzt sem sajnálja: nemrég eurószázmilliókat adott az amerikai Bax Global logisztikai vállalatért, melynek a DB logisztikai tevékenységét összefogó Schenker AG-vel együtt több mint 5 százalékos világpiaci részesedése lehet. Így az az érdekes helyzet áll fenn, hogy a német vasútcég egyben az egyik legnagyobb közúti fuvarozó is, több mint 20 ezer kamionjával.


