BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Félresiklik a német vasút privatizációja?

Hiába jelentette be augusztusban ünnepélyes keretek között Wolfgang Tiefensee közlekedési miniszter a Deutsche Bahn (DB) több éve húzódó privatizációját, most mégis úgy tűnik, mégsem örülhetnek Berlinben.

Az eredeti törvényjavaslat szerint jövőre a vasút 25 százalékát vezetnék be a tőzsdére, 2009-ben pedig újabb 24 százalékos részvénycsomagot adnának el.  A sínhálózatot is összefogó DB Netz állami tulajdonban maradna, de azt 15-18 évre koncesszióba adná a DB-nek.

A tartományok képviselői, akiknek a törvényhozás felsőházában, a Bundesratban jóvá kell hagyniuk a tervezet, nemrég egyhangúlag, pártállástól függetlenül utasították el azt. Attól tartanak ugyanis, hogy a privatizáció után - profitéhes tőzsdei vállalatként - a DB kizárólag a nagy nyereséget hozó InterCity és InterCity Express vonalakra fog koncentrálni, míg a kisebb forgalmú viszonylatokat - ahol vesztesége keletkezik - kíméletlenül felszámolja. A tartományok szakértői szerint ez elérheti a 10 ezer kilométert is. (a német vasúthálózat teljes hossza 35 ezer kilométer)

Félelmüknek lehet is némi alapja, hiszen a DB ambíciózus elnöke, Hartmut Mehdorn szeme előtt egy multinacionális logisztikai konszern megteremtése lebeg. A jelenlegi politikai helyzettől függetlenül is a tőzsdeparkettre lépéssel számol: a bevételek növelése érdekében 3 százalékos áremelést jelentett be decemberre és a mozdonyvezetőket tömörítő szakszervezet béremelési törekvéseinek is ellenáll.  Terveinek végrehajtására a pénzt sem sajnálja: nemrég eurószázmilliókat adott az amerikai Bax Global logisztikai vállalatért, melynek a DB logisztikai tevékenységét összefogó Schenker AG-vel együtt több mint 5 százalékos világpiaci részesedése lehet. Így az az érdekes helyzet áll fenn, hogy a német vasútcég egyben az egyik legnagyobb közúti fuvarozó is, több mint 20 ezer kamionjával.
 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.