BUX 43,457.58
0.00%
BUMIX 3,956.67
0.00%
CETOP20 2,013.3
0.00%
OTP 10,465
0.00%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
0.00%
RABA 1,170
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
OPUS 189.8
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,842
0.00%
0.00%
ALTEO 2,360
0.00%
0.00%
0.00%
EHEP 1,770
0.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,470
0.00%
0.00%
NAP 1,210
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Félresiklik a német vasút privatizációja?

Hiába jelentette be augusztusban ünnepélyes keretek között Wolfgang Tiefensee közlekedési miniszter a Deutsche Bahn (DB) több éve húzódó privatizációját, most mégis úgy tűnik, mégsem örülhetnek Berlinben.

Az eredeti törvényjavaslat szerint jövőre a vasút 25 százalékát vezetnék be a tőzsdére, 2009-ben pedig újabb 24 százalékos részvénycsomagot adnának el.  A sínhálózatot is összefogó DB Netz állami tulajdonban maradna, de azt 15-18 évre koncesszióba adná a DB-nek.

A tartományok képviselői, akiknek a törvényhozás felsőházában, a Bundesratban jóvá kell hagyniuk a tervezet, nemrég egyhangúlag, pártállástól függetlenül utasították el azt. Attól tartanak ugyanis, hogy a privatizáció után - profitéhes tőzsdei vállalatként - a DB kizárólag a nagy nyereséget hozó InterCity és InterCity Express vonalakra fog koncentrálni, míg a kisebb forgalmú viszonylatokat - ahol vesztesége keletkezik - kíméletlenül felszámolja. A tartományok szakértői szerint ez elérheti a 10 ezer kilométert is. (a német vasúthálózat teljes hossza 35 ezer kilométer)

Félelmüknek lehet is némi alapja, hiszen a DB ambíciózus elnöke, Hartmut Mehdorn szeme előtt egy multinacionális logisztikai konszern megteremtése lebeg. A jelenlegi politikai helyzettől függetlenül is a tőzsdeparkettre lépéssel számol: a bevételek növelése érdekében 3 százalékos áremelést jelentett be decemberre és a mozdonyvezetőket tömörítő szakszervezet béremelési törekvéseinek is ellenáll.  Terveinek végrehajtására a pénzt sem sajnálja: nemrég eurószázmilliókat adott az amerikai Bax Global logisztikai vállalatért, melynek a DB logisztikai tevékenységét összefogó Schenker AG-vel együtt több mint 5 százalékos világpiaci részesedése lehet. Így az az érdekes helyzet áll fenn, hogy a német vasútcég egyben az egyik legnagyobb közúti fuvarozó is, több mint 20 ezer kamionjával.
 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek