Második szereplő lehet hamarosan az orosz légipiacon a Malév kisebbségi tulajdonosa, az AiRUnion, miután várhatóan még az idén lezárul a céggé alapítása. Ehhez már megszületett az elnöki és kormányfői rendelet, így gyakorlatilag semmi akadálya, hogy a most még csak laza tömörülésként ismert szövetség önálló vállalattá váljon – mondta lapunknak Leonov Péter, a magyar légitársaság vezérigazgatója, egyúttal az AiRUniont irányító Borisz Abramovics üzletember itteni jobbkeze.
Az orosz piacon jelenleg az Aeroflot az éllovas. Szekere egyre jobban fut, és hamarosan kamatoztathatja, hogy a SkyTeam globális légiszövetséggel együttműködik. Az AirUnion – bevéte-lét és gépparkját tekintve – körülbelül a harmadik–negyedik, innen akarja föltornászni magát. Az orosz államnak 61 cégben van részesedése, ezek közül 57-ben 100 százalékos, az Aeroflot 51 százalékát felügyeli.
Otthoni és később európai térhódításához az AiRUnion egymilliárd rubel (hozzávetőleg 7 milliárd forint) értékben kötvényeket (CLN) bocsát ki október 8-ig. A papír futamideje három év, a szervező a Russzkije Fondi befektetési társaság. A pénzt a holding repülőgépparkjának felújítására és folyó kiadásokra szándékozik fordítani. A géppark felújítása keretében a holding 15 darab Szuhoj Superjet–100-as típusú repülőgép árának előlegét akarja kifizetni novemberig.
A gépek megvásárlásáról a Le Bourget-i repülőgépszalonon írtak alá a gyártóval szerződést, amelyben szerepel további 15 gép megvásárlásának opciója is. A szerződés értelmében a Szuhoj társaság az első gépet 2009-ben szállítja. Az előleg befizetése után a holding tendert ír ki a vételár finanszírozásának eldöntésére. Az ügylet értéke meghaladja a 400 millió dollárt. Leonov Péter szerint az AiRUnion gépparkja 2010-re 80 darabosra növekszik.
A 2005-ben létrejött AiRUnion a KrasAir, a Domogyedovszkije Avialinii, a Szamara, az Omszkavia és a Szibaviatransz légitársaságot egyesíti. Az orosz kormány a nyáron rögzítette rendeletben, hogy a holding meghatározó része az Abramovics fivéreké, a többi állami kézben van, de Abramovicsék mindent elkövetnek, hogy a részvények 100 százalékát megszerezzék.
Leonov Péter megerősítette, hogy felgyorsítják az orosz állammal közös, mintegy 460 millió dollár értékű repülőtér-fejlesztést Krasznojarszkban, a szövetség egyik fontos bázisán. Abban a beruházásban egyebek mellett a Strabag és a Hochtief is partner lehet. A fenti pénzből más bázisokra is szeretnének költeni. A tervek szerint 2015-re a repülőtér évente 10 millió utast szolgál ki. Az új, több mint 6000 négyzetméteres kargóbázis évente 2 millió tonna teheráru fogadására lesz képes. A bázis fejlesztésére több mint 40 millió dollárt költenek.
„Az új kargóbázis stratégiai szerepet fog játszani a teherszállítás átcsoportosításában Ázsia, Európa és az Egyesült Államok között. Oroszország legnagyobb jelentőségű légi teherszállítási projektét kezdtük meg” – mondta Borisz Abramovics, az AiRUnion elnöke és a KrasAir vezérigazgatója.
A főleg Oroszország európai részének középső és déli nagyvárosaiba közlekedő járatok kihasználtsága 85-90 százalékos volt az első nyolc hónapban.
A főleg Oroszország európai részének középső és déli nagyvárosaiba közlekedő járatok kihasználtsága 85-90 százalékos volt az első nyolc hónapban.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.