A közeljövőben több olyan jogszabályváltozás várható, amely a cégek alapítása és működése során érinti a közjegyzők közreműködését, különösen az általuk készítendő aláírási címpéldányt - hívja fel a figyelmet a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.

A gazdasági társaságok működési kereteinek meghatározásakor is általános tendencia az eljárások gyorsítása, amely a céglapítás idejének lerövidülésében ölt testet. Egy ehhez kapcsolódó javaslat szerint az elektronikus fizetési meghagyás kibocsátása a jövőben a közjegyzők feladata lesz.

Az eljárás technikai feltételei adottak, és bevezetése nagymértékben tehermentesítené a bíróságokat. Segítségével gyorsabban, olcsóbban és egységes formában lennének követhetőek és elszámolhatóak a gazdasági szervezetek egymással szembeni követelései. A szeptembertől hatályos cégalapításról szóló törvény nem teszi kötelezővé az aláírási címpéldány használatát a cégalapítás során, mivel az okmány "kiváltható" egy ügyvéd által ellenjegyzett aláírás-mintával is. Az aláírási címpéldány elkészítésének feltétele azonban az ügyfél azonosítása, a személyi okmány adatainak lekérdezésével. Az ügyvéd által ellenjegyzett aláírás-mintánál ez nem kötelező, így a biztonsági kockázat megnő - mutat rá a kamara. Véleménye szerint ez teret adhat a fantom cégek alapításának. "A pénzintézetek belső szabályozása a továbbiakban is előírja a közjegyző által készített aláírási címpéldány meglétét" - olvasható a nyilatkozatban.