BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Sokmilliárdos beruházás Mohácson

A közelmúltban adták át a mohácsi határkikötőt és kapcsolódó létesítményeit. A mintegy hárommilliárd forint összköltségű beruházás megvalósulását a Schengen Alap anyagi támogatása tette lehetővé. Az összes költségből az EU támogatása 2,4 milliárdot tett ki. Az unió kereskedelmi határán létesülő kikötő lesz a magyarországi fő vízi közlekedési útvonal déli belépőpontja.

A fejlesztés Mohács iparterületén, zöldmezős beruházásként valósult meg. A létesítmény a VII. számú páneurópai közlekedési rendszer egyik csomópontja, lényegében vízi, közúti és vasúti közlekedési útvonalak találkozásán fekszik. A határkikötő csupán az első eleme a térség kereskedelmi motorjának tekinthető beruházások sorának. A városi önkormányzat fejlesztési terve szerint a vízi határállomás mellett logisztikai park és kereskedelmi kikötő is létesül.

A vízi határforgalom ellenőrzése eddig szétszórtan, bérelt épületekben és magán a folyón történt. A fejlesztés keretében és a schengeni kritériumoknak teljes megfelelésben most azonban kiépült a teljes kikötői infrastruktúra. A Dunán úszóművek, kikötőbakok, bejáróhidak és rézsűlépcsők létesültek, a szárazföldön pedig a nyílt és zárt vámterület kettéosztását megoldó központi vámépület, az irányítótorony és az elvámolásra váró áruk raktára. Felújították a vasúti és közúti összeköttetést lehetővé tévő vágány- és útburkolatokat is. A kivitelezési munkálatokat a szegedi Szeviép Zrt. végezte.

A kikötő a Duna magyarországi szakaszán bonyolított vízi szállítmányozás egyik kulcspontja lesz – mondta Kende Gábor, a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet igazgatója a határkikötő műszaki átvételének alkalmával. Rávilágított a beruházás gazdasági jelentőségére is, hiszen az érvényes uniós szabályozás szerint a vámbevételek 25 százaléka a vámolást végző tagországnál marad, a fennmaradó részt kell az unió közös kasszájába fizetni.

A létesítmények mintegy 2,5 hektáros területen terülnek el, amelyet a Duna jobb, körülbelül 340 méter hosszú partja, a város mellett elhaladó ipari vágány és a városba vezető 56-os számú út határol. A területet a város önkormányzata 25 évre térítésmentesen biztosítja.

A parti sávban helyezkednek el az ellenőrzést és a szolgálati-vízi járművek kikötését biztosító kikötői létesítmények, míg a szárazföldi területen az ellenőrzésben részt vevő intézmények, irodák, raktárak és egyéb épületek (megközelítő utak, parkolóhelyek, közművek és egyebek) találhatók. A partfalak kiépítése mellett elkészültek a kikötői segédlétesítmények: úszóművek, bejáróhidak, lépcsők, kikötői bakok, támdorongok, dorongfészkek. Az ellenőrzés három helyen lehetséges: a hatósági hajók segítségével a nyílt vízen; a partfal mellett kialakított kikötőhelyeken, illetve mohácsi úti céllal rendelkező személyszállító hajók esetén a városközpontban elhelyezett úszóművön.

A határkikötő központi épülete lényegében természetes határt képez a nyílt és zárt határterületek között. Utóbbiba csak az arra jogosult intézmények munkatársai, a hajók kapitányai és azok az ügyfelek léphetnek, akik az ellenőrzésekben érdekeltek. A terület jobb átlátása érdekében az épület vízpart felé nyúló részét kétemeletesre építették, amelyben az irányítótornyot helyezték el. A használatba helyezett telekommunikációs rendszer alkalmas lesz az egységes belvízi hajózási információs rendszer (RIS) fogadására, a vele való együttműködésre. MK

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek