BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ma egyeztetés az Ikarusról

Mi lesz az Ikarusszal? Az autóbuszgyár mátyásföldi egységének esetleges bezárása miatt a kialakult helyzetről már diplomáciai egyeztetések is folynak; Garamhegyi Ábel, a Gazdasági Minisztérium államtitkára ma tárgyal a kérdésről Guido Spinelli olasz nagykövettel.

Az Iveco–Irisbus holding, a mátyásföldi Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. (EAG) főtulajdonosa a napokban jelentette be a dolgozóknak és a szakszervezetnek, hogy megszüntetnék a buszgyártást. A kisebbségi tulajdonosnak, a 32 százalékos tulajdonnal rendelkező török Bayraktarnak viszont nem áll szándékában az üzemi tevékenység megszüntetése, így jogi úton szeretnék megtámadni az olasz cég döntését. Az ügyet bonyolíthatja, hogy az Irisbus – más hírekkel ellentétben – nem vonná végelszámolás alá az EAG Kft.-t, csak a termelést és az üzemi tevékenységet szüntetné be. Így maga a cég továbbra is fennállna.

Az egykor 250-300 főt is foglalkoztató autóbuszgyártónál már korábban megkezdődtek az elbocsátások: a múlt évi felmondások után ez év januárjában csoportos létszámleépítéssel elbocsátottak további 50 főt, így a dolgozói létszám mára 154-re csökkent – tudtuk meg Vass Józseftől, a dolgozók nagy részét tömörítő vasasszakszervezet titkárától. Már régóta törekedtek valamiféle megegyezésre a tulajdonossal, a menedzsment azonban eddig nem tett javaslatot – tette hozzá.

Annak ellenére, hogy a mátyásföldi üzem termékei iránt külföldön is van kereslet (többek közt Lett- és Görögországban, valamint Izlandon is), tavasszal már csak egy húszdarabos norvég megrendelés miatt indították újra az egyedi buszok gyártását, mivel a megrendelő ragaszkodott a mátyásföldi üzem modelljéhez. Áprilisban váratlanul visszalépett a Volán autóbusztenderétől is, pedig állítólag ez lett volna az utolsó esélye a túlélésre.

Eközben három potenciális vevő is jelentkezett az EAG Kft.-re. A Világgazdaság információi szerint az érdeklődők egyike a korábbi tulajdonos Széles Gábor, aki nem kívánta kommentálni az értesülést. Vételi szándékkal élhet a kisebbségi tulajdonos Bayraktar, illetve egy meg nem nevezett magyar cégekből álló konzorcium. Kérdés, hogy az Irisbus eladja vagy végleg megszünteti az autóbuszgyártást és értékesíti az ingatlant, amely egy lakópark-beruházás területén helyezkedik el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.