BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Jó a mobil munka

Számos cég eshet abba a csapdába, hogy kihasználatlanul hagyja a munkaerő mobilitásában rejlő előnyöket, mert vagy nem a megfelelő embereket veszi fel, vagy az irányítás nem megfelelő, vagy a cég nem nyújt elegendő kommunikációs erőforrást – így összegez a Cisco megbízásából a mobil munkavégzésről készült tanulmány.

A téma nem elhanyagolható, hiszen a mobil alkalmazottak aránya 2009-re eléri a föld teljes népességének egynegyedét az IDC piackutató előrejelzése szerint. A munkapszichológusok által végzett vizsgálat szerint a mobil szerepkörökben sikeresen teljesítők öntevékenyek, rugalmasak, extrovertáltak és függetlenek. A munkaerő-toborzás során a vállalatoknak ezért az ilyen tulajdonságokkal rendelkező jelentkezőket kell kiszűrniük. Többféle személyiségi profil – ösztönzésre vágyó, túlélő típus, kíváncsi felfedező, független döntéshozó, fegyelmezett sikerember – lehet sikeres mobil munkakörnyezetben.

A vezetőknek bízniuk kell a mobil beosztottakban, hagyniuk kell, hogy saját maguk felügyeljék a leterheltségüket, a tevékenység helyett az eredményre kell helyezniük a hangsúlyt. A vezetőknek ki kell venni a részüket a szervezeten belüli mobil-munkaetika kialakításában is. Rendkívül fontos a mobil alkalmazottakkal fenntartott rendszeres kommunikáció. Az elszigeteltséget és a motiváltság hiányát elkerülendő a vezetőknek támogatniuk kell a mobil munkaerő szervezeten belüli láthatóságát. A kollégák közötti társasági kapcsolat szintén fontos szempont. Az azonnali üzenetküldő és jelenlétkövető eszközök segítségével a mobil alkalmazottak jobban a szervezet részének érezhetik magukat, a videokapcsolat révén pedig csökkenthető az elszigeteltség érzése.

A felmérés azt is vizsgálta, mennyire felkészültek a cégek arra, hogy támogassák a mobil munkavégzést. A szakértők megállapították, igaz ugyan, hogy a fejlett országokban működő vállalkozások napjainkban már sokféle mobilmegoldást alkalmaznak – WLAN, távmunkakörnyezet, távoli elérés és mobil e-mail –, azonban ezeket többnyire csak ad hoc jelleggel használják. A kutatás szerint a vállalatok több mint 60 százalékának nincs hosszú távú mobil informatikai stratégiája, miközben 65 százalékuk rendelkezik valamilyen WLAN-megoldással, 55 százalékuk használ mobil e-mailt, 40 százalékuk már ellátta mobil alkalmazottait laptopokkal és okos telefonokkal, 48 százalékuk használ IP-telefonokat, 32 százalékuk pedig szoftveres telefonálási technológiát.

A mobiltechnológia elterjedésével párhuzamosan azonban még mindig komoly problémát jelent a cégeknek a mobilitással együtt járó biztonsági kérdések kezelése, többségük még ma is inkább reaktív, mint proaktív ezen a téren. (A Cisco weboldalán bármely cég elvégezheti egyébként a felmérést saját vállalkozására vonatkozóan.) Európa kulturális szempontból nagy eltérést mutat a mobil munkaerő megoszlásában. Jól kivehető a különbség például a mobil munkavégzés elterjedtségében az északi és a déli területek között. Míg Hollandiában a mobil munkavállalók aránya 46, Finnországban pedig 45 százalék, addig ez a szám Spanyolországban 17, Portugáliában pedig csak 8 százalék. Az eltérések magyarázhatók ugyan az adott ország „behálózottságával”, de a kulturális különbségek is jelentős szerepet játszanak.

Tippek a mobil munkaerőnek

Győződjünk meg arról, hogy kellő szervezettséggel végezzük-e a munkát. Fontos, hogy minden napra legyenek tervek.

Mindig legyen egy B terv. A mobil munkavégzés tele van váratlan eseményekkel, buktatókkal és akadályokkal. Ha nem tudjuk a terv szerint végezni a feladatot, próbáljuk meg más irányból megközelíteni a problémát, vagy kezdjünk hozzá valami máshoz.

Legyünk felkészülve arra, hogy a különböző tevékenységeket a megfelelő helyszínen végezzük. Egy zsúfolt kávézó például nem feltétlenül a legmegfelelőbb hely egy fontos konferenciahíváshoz, de az adminisztráció elvégzésére tökéletesen alkalmas.

Legyenek reális elképzeléseink arról, mit hol tudunk elintézni. Vezetés közben vagy a reptérre sietve lehet ugyan, hogy elérhetők vagyunk telefonon, de kérdés: vajon tényleg akarunk-e fogadni olyankor egy fontos hívást.

Kommunikáljunk hatékonyan, alkalmazzunk többféle technológiát, és ezekből mindig az adott helyzethez megfelelőt használjuk. Ilyen lehet például a vonatról küldött SMS, a hotel előcsarnokából írt e-mail vagy az autóban kihangosítással lebonyolított konferenciahívás.

Végezzünk el alapfokú informatikai tanfolyamot vagy szakértővel magyaráztassuk el az informatikai rutinfolyamatokat. Előfordulhat, hogy nem áll majd rendelkezésre segítség, amikor újra kell indítani a számítógépet, vagy helyre kell állítani a hálózati kapcsolatot, de nem árt tisztában lenni az adat-visszaállítási folyamatok alapjaival is.

Olyan technológiákat válasszunk, amelyek kellően rugalmasak a munkavégzés helyszíne és módja szempontjából egyaránt. A hatékony munkavégzés szempontjából a többféle kommunikációs módszert – e-mailt, szöveges üzenetek írását, telefonhívást és internetet – támogató eszközök a legalkalmasabbak.

A munkavégzéshez nem kell mindig a hordozható számítógép előtt ülni vagy mobil e-mailes készüléket szorongatni. Néha a legjobb ötletek éppen pihenés és elmélkedés közben születnek.

Ügyeljünk a biztonságra, és használjuk az eszköz ezzel kapcsolatos funkcióit – jelszavak, titkosítás – és a megfelelő szolgáltatásokat. Mindig legyünk tisztában a közvetlen környezetünkkel. Bizalmas dokumentumok szerkesztésére valószínűleg nem egy szakmai vásár kávézója a legalkalmasabb, mint ahogy például vonaton sem túl jó ötlet érzékeny tartalmú telefonhívásokat lebonyolítani.

Legyünk proaktívak a kapcsolattartásban. Ez nemcsak a munkával kapcsolatos információk hatékony áramlását segíti, hanem alkalmat nyújt a munkatársi kapcsolatok ápolására is.

Feltétlenül húzzunk egyértelmű határvonalat a munka és a magánélet között. Írjunk elő szabályokat, hogy el tudjunk szakadni a munkával kapcsolatos telefonhívásoktól, e-mailektől. VG

Mindig legyen egy B terv. A mobil munkavégzés tele van váratlan eseményekkel, buktatókkal és akadályokkal. Ha nem tudjuk a terv szerint végezni a feladatot, próbáljuk meg más irányból megközelíteni a problémát, vagy kezdjünk hozzá valami máshoz.

Legyünk felkészülve arra, hogy a különböző tevékenységeket a megfelelő helyszínen végezzük. Egy zsúfolt kávézó például nem feltétlenül a legmegfelelőbb hely egy fontos konferenciahíváshoz, de az adminisztráció elvégzésére tökéletesen alkalmas.

Legyenek reális elképzeléseink arról, mit hol tudunk elintézni. Vezetés közben vagy a reptérre sietve lehet ugyan, hogy elérhetők vagyunk telefonon, de kérdés: vajon tényleg akarunk-e fogadni olyankor egy fontos hívást.

Kommunikáljunk hatékonyan, alkalmazzunk többféle technológiát, és ezekből mindig az adott helyzethez megfelelőt használjuk. Ilyen lehet például a vonatról küldött SMS, a hotel előcsarnokából írt e-mail vagy az autóban kihangosítással lebonyolított konferenciahívás.

Végezzünk el alapfokú informatikai tanfolyamot vagy szakértővel magyaráztassuk el az informatikai rutinfolyamatokat. Előfordulhat, hogy nem áll majd rendelkezésre segítség, amikor újra kell indítani a számítógépet, vagy helyre kell állítani a hálózati kapcsolatot, de nem árt tisztában lenni az adat-visszaállítási folyamatok alapjaival is.

Olyan technológiákat válasszunk, amelyek kellően rugalmasak a munkavégzés helyszíne és módja szempontjából egyaránt. A hatékony munkavégzés szempontjából a többféle kommunikációs módszert – e-mailt, szöveges üzenetek írását, telefonhívást és internetet – támogató eszközök a legalkalmasabbak.

A munkavégzéshez nem kell mindig a hordozható számítógép előtt ülni vagy mobil e-mailes készüléket szorongatni. Néha a legjobb ötletek éppen pihenés és elmélkedés közben születnek.

Ügyeljünk a biztonságra, és használjuk az eszköz ezzel kapcsolatos funkcióit – jelszavak, titkosítás – és a megfelelő szolgáltatásokat. Mindig legyünk tisztában a közvetlen környezetünkkel. Bizalmas dokumentumok szerkesztésére valószínűleg nem egy szakmai vásár kávézója a legalkalmasabb, mint ahogy például vonaton sem túl jó ötlet érzékeny tartalmú telefonhívásokat lebonyolítani.

Legyünk proaktívak a kapcsolattartásban. Ez nemcsak a munkával kapcsolatos információk hatékony áramlását segíti, hanem alkalmat nyújt a munkatársi kapcsolatok ápolására is.

Feltétlenül húzzunk egyértelmű határvonalat a munka és a magánélet között. Írjunk elő szabályokat, hogy el tudjunk szakadni a munkával kapcsolatos telefonhívásoktól, e-mailektől. VG-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek