BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Önjáró autó

Az idén tizenegy önműködő gépkocsi indult a Darpa Urban Challenge robotralin. A GPS-szel, lézerérzékelőkkel, radarral, háromdimenziós kamerákkal és nagy teljesítményű számítógépekkel felszerelt járművek az egyesült államokbeli Viktorville-ből indultak útnak, hogy megnyerjék a kétmillió dolláros (mintegy 400 millió forintos) díjat, amelyet a versenyt szervező védelmi minisztérium ajánlott fel.

Az amerikai hadsereg nem jótékonyságból kezdett ilyen vetélkedések szervezésébe: terveik szerint hamarosan önműködő szállítóeszközök vinnék a hadszíntérre az utánpótlást, szállítanák el a sebesülteket, s ezek végeznének bizonyos járőrözési feladatokat is. Így 2015-re már a sereg szárazföldi járműveinek egyharmada vezető nélkül közlekedne.

Az idei verseny jóval nehezebb volt a tavalyi, csak lakatlan területeket érintő terepnél: ezúttal a városi közlekedésbe is be kellett kapcsolódniuk a versenyző robotoknak. A mesterséges kisvárosban a járműveknek nemcsak a kereszteződésekre kellett ügyelniük, de a közlekedési táblákra és az útburkolati jelekre, valamint az 50 ember által vezérelt szimulált forgalomra is. Be kellett tartani a közlekedési szabályokat, ki kellett kerülni az akadályokat, és önállóan kellett olyan összetett manővereket végrehajtani, mint például a parkolás. A fejlesztés a komplex terep miatt is kemény munka. Az egyik – a speciális lézerérzékelőivel a ködtől a gyalogosokig mindent felismerő – kocsi például azért esett ki, mert programozói a vezérlőegységnek azt tanították: a járható utat az úttest felfestéséről, a padka kiépítéséről és az útszéli fényvisszaverő oszlopokról ismerheti fel. Így azonban szinte tehetetlen volt, amikor szabad terepen vagy földúton kellett volna boldogulnia.

Ami egy átlagembernek nem okoz túlzott nehézséget, az ma a számítástechnika határait feszegeti: az elődöntőkből kiválasztott, a legfelkészültebb mérnökök által készített 11 legjobb indulóból mindössze hatnak sikerült a versenyt befejezni. Komoly haladás azonban, hogy az utóbbi évek fejlesztéseinek eredményeként immár nem csupán az álló, de a mozgó akadályok kikerülése sem jelent problémát – tudósít a Financial Times Deutschland. Így például a forgalmas úton balra kanyarodás már rutinfeladat.

A vetélkedést nemcsak a hadügy, de az autógyártók is támogatják. Ennek legfőbb oka, hogy a honvédelmi megrendelések mellett jó üzletet ígér az idősek és betegek szállítására alkalmas robotautók értékesítése is. Csakhogy szakértők szerint erre még 25-30 évet várni kell. VG

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek