BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Reklámpiaci jövőkép

A pekingi olimpia, az osztrák–svájci rendezésű labdarúgó-világbajnokság és az egyesült államokbeli elnökválasztás hatására a globális reklámpiac az idei 5,3 százalék után jövőre 6,7 százalékkal nő – legalábbis a ZenithOptimedia előrejelzése szerint. A Publicis részeként működő médiatervező és -vásárló társaság szerint a három nagy esemény együtt mintegy hatmilliárd dollárral járul hozzá a világpiachoz. Az olimpia három-, az elnökválasztás két-, a foci EB pedig egymilliárd dolláros pluszt jelent, nélkülük az éves szintű emelkedés az ideitől alig eltérő, 5,4 százalékos lenne. A Universal McCann jövőre szerényebb, 4,6 százalékos növekedést – és 654 milliárd dolláros globális reklámpiacot – vár.

A ZenithOptimedia arra számít, hogy 2007 és 2010 között a fejlődő országok reklámpiaca összesen 49,5 milliárd dollárral bővül, míg az USA, Nyugat-Európa és Japán együttes növekedése „mindössze” 37,5 milliárd dollár lesz. A legdinamikusabb bővülés Oroszország és Kína mellett Kazahsztánban, Fehéroroszországban, Szerbiában és Egyiptomban várható. Három év múlva Kína már Németország elé kerül, vagyis a világ negyedik legnagyobb reklámpiacává lép elő. Az orosz piac ugyanezen idő alatt a tizennegyedik helyről a hatodikra ugrik.

A globális reklámpiac közel felét adó Egyesült Államokban a növekedés üteme négy százalék körül várható: a ZenithOptimedia varázsgömbjében 4,1, a Universal McCannéban pedig 3,7 százalék látszik. Ez elmarad ugyan a világpiactól, az idei, meglehetősen szerény, 0,7 százalékos bővülést azonban jelentősen felülmúlja. Az USA reklámpiacát a szakemberek szerint a hitelválság mellett leginkább az olajár emelkedésétől való aggodalom fogja viszsza. Az autószektor az idén nyolc százalékkal kevesebbet költött reklámra, ez pedig a többi hirdető alkupozícióját megerősítette.

A befektetők körében egyre népszerűbb orosz reklámpiac ugyanakkor 2005 óta rendre húsz százalék körüli éves növekedést produkál, s az idei 8,5 milliárd dollár után a GroupM előrejelzése szerint jövőre 10,3 milliárd dollárra bővül. Az egyre többet kereső oroszok úgy tűnik, inkább költenek, mintsem megtakarítanak (ellentétben például az óvatosabb németekkel), sokak szerint ez a magyarázata a reklámpiaci boomnak is. (Beszédes adat, hogy a teljes reklámköltés 22 százaléka a kozmetikai termékek gyártóitól ered.) Mindennek következtében az orosz médiapiac is egyre népszerűbb befektetési célpont: a nagy európai társaságok sorra erősítik meg jelenlétüket az országban. Az RTL Group például a minap jelentette be, hogy 50 százalékos részesedést szerzett a négy műholdas, illetve kábeles tévécsatornát működtető Content Union SA-ban. Az RTL már régóta jelen van az orosz piacon a földi sugárzású Ren TV 30 százalékos tulajdonosaként.

A médiumok közül – ahogy azt már megszokhattuk – az internet emelkedik ki: a reklámtorta online szelete négy piacon, Nagy-Britanniában, Norvégiában, Svédországban és Dániában már az idén nagyobb mint 15 százalék. A globális internetes reklámköltés a következő három évben közel 70 százalékkal nő, 2010-re – 11,5 százalékos aránynyal – az internet válik a televízió és a napilapok után a harmadik legnagyobb hirdetési médiummá. (Az USA-ban az online reklámpiac jövőre 24 százalékkal, 45 milliárd dollárra nő, és az előrejelzések szerint 2010-re itt is megelőzi a magazinokat.)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.