"Remegnek" az emberek a gumicukorért - Habzsolás felsőfokon
Az egyre kedveltebb gumicukor átvette a vezető helyet a mennyiségben mért piaci részesedés szempontjából. A korábbi években a töltött kemény cukorka állt az élen, majd leváltotta a töltetlen kemény, amely most újra második helyre került. A Nielsen 2006 december-2007 novemberi adatai szerint a cukorka bolti eladása meghaladta a 12 ezer tonnát.
A drazsé eladásai is növekedtek, és érték szerint piacvezető szegmens lett. A drazsé kilogrammonkénti átlagos fogyasztói ára 4 százalékkal, 2 308 forintra emelkedett tavaly október-novemberben, az előző hasonló periódushoz képest. A sokkal olcsóbb gumicukorkából egy kilogramm átlagosan 1 207 forintba került a boltokban október-novemberben, ami szintén 4 százalékos drágulást jelent.
A kemény cukorkák átlagára nagyobb arányban, 6 százalékkal nőtt, kilogrammonként 1 574 forintra. Összességében a cukorkák átlagos fogyasztói ára 6 százalékkal emelkedett, és tavaly október-novemberben elérte az 1596 forintot, kilogrammonként. A teljes cukorka piacon a legnépszerűbb gyümölcsös íz részesedése valamelyest még nagyobb lett, a mentolos/friss rovására.
A bolttípusok között a diszkontok jelentős saját márkás kínálatukkal átrendezik a piacot. A 401-2 500 négyzetméteres csatorna piaci részesedése az összes cukorkánál mennyiségben 42-ről 45 százalékra bővült. A hipermarket mutatója szintén növekedett, 16 százalékról 17-re. Ezzel párhuzamosan a 400 négyzetmérernél kisebb üzletek részaránya 42-ről 38 százalékra csökkent. A kereskedelmi márkák mennyiségi részaránya a 2005 október-novemberben mért 25 százalékról egy évvel később 34 százalékra emelkedett, és ugyanannyi lett a tavalyi hasonló periódusban is. Igaz, közben múlt év nyarán felment 39 százalékra is.
A kereskedelmi márkák forgalmazásában a diszkont láncok a legjelentősebbek. Változik a kiszerelések iránti kereslet is. A legfeljebb 100 grammos egységek részesedése csökken, a 100 gramm felettieké pedig növekszik. A mennyiségi eladásokból a 2006 december és 2007 november közti egy év során az 51-100 gramm közötti kiszerelések 35 százalékkal részesedetek, a 200 grammnál nagyobb csomagolású cukorkák pedig 27 százalékkal.


