Sok vállalatot eltántoríthat a magas presztízsértékű olimpiai szponzorációtól a napokban már katonai irányba terelődött kínai–tibeti konfliktus, amelyet nemzetközi politikai megfigyelők PR-szempontból teljes csődként jellemeznek. Az alig néhány hónappal az újkori ötkarikás játékok történetének legdrágább olimpiájaként emlegetett – a becslések szerint 40 milliárd dollár közvetlen és közvetett költségű – kéthetes pekingi rendezvény előtt kirobbant konfliktus elég lehet ahhoz, hogy egész nemzetek bojkottálják az olimpiát. A közvélemény pedig egyre jobban felháborodik a nemzetközi sajtóban közölt hírek hatására, néhány politikus már a rendezvény bojkottjára szólított fel, és ez a sportolók mellett a rendezvényhez milliókkal hozzájáruló vállalatokat is érintheti. Bár a hírek szerint a cégek egyelőre kitartanak, hangsúlyozzák, az olimpia bojkottja nem Kínának, hanem az erre 5-10 évet készülő sportolóknak lenne veszteség.
A Tagesspiegel információ szerint a Volkswagen, az Adidas, a McDonald’s is tartja magát a pekingi olimpia szponzorálására tett vállalásához. Becslések szerint a konszernek a kizárólagos reklámjog megszerzéséért 120 millió dollárt fizettek ki. Noha egyre nagyobb nyomás nehezedik rájuk a pekingi olimpia bojkottálására, a kínai szervezőbizottság szerint a 63 külföldi szponzor közül eddig egyik sem korlátozta az együttműködést.
Császári Attila, a nyári játékokat hazai és nemzetközi színtéren is szponzoráló Adidas magyarországi leányvállalatának marketingigazgatója kérdésünkre elmondta, az olimpiai bojkottok eddig még egy politikai konfliktusra sem jelentettek megoldást, inkább elmélyítették azt. Ezért az Adidas, valamint a magyar olimpiai csapatot a négyéves ciklus alatt 200 millió forinttal támogató Adidas Budapest Kft. – ahogy 1968 óta – 2008-ban is bizonyosan az ötkarikás játékok támogatója marad. Mindazonáltal nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a német vállalat jótékonysági tevékenysége keretében segélyeket, támogatásokat juttasson el a zavargásokkal érintett területekre.
A Handelsblatt értesülése szerint az olimpia legnagyobb támogatójának számító Lenovónál merült fel az a lehetőség, hogy lemond a játékok szponzorációjáról. A vállalat hongkongi székhelyéről lapunkhoz eljuttatott hivatalos közlemény szerint azonban a vállalat nem tervezi a támogatás felfüggesztését, mivel a konfliktus felett az olimpiai szponzoroknak nincs ellenőrzése. A jelenlegi szituáció hátterében egy olyan, régóta fennálló, politikai erők közötti vita húzódik, ami az olimpiai játékok nélkül is megmaradna. Nem az olimpiai szponzorok feladata, hogy tanácsokat adjanak bármilyen kormányzatnak politikai ügyekben – közölte a Lenovo.
A negatív PR-kampánytól való félelem és az olimpiai szponzoráció bojkottja nem feltétlenül jelent megoldást – véli Sajti Botond, az üzleti stratégiai kommunikációs és válságtanácsadással foglalkozó Privy Council Communications ügyfélkapcsolati igazgatója. A nagyvállalatok – a társadalmi felelősségvállalási (CSR) programok terjedése ellenére – távol tartják magukat a politikától, s tartózkodnak az egyértelmű állásfoglalástól. Ugyanakkor elképzelhető, hogy az olimpiai játékokat az adott cégek továbbra is támogatják, de ezzel egy időben CSR-akciókat kezdeményeznek az emberi jogok védelme, a tibetiek helyzetének javítása érdekében. Jelenleg egyes politikusok csak a nyitóesemény bojkottjáról beszélnek. Az olimpia történetéből ismerünk néhány ennél súlyosabb esetet is – például az 1980-as moszkvai vagy az 1984-es Los Angeles-i olimpia –, amikor több nemzet úgy döntött, hogy sportolói nem vesznek részt a játékokon. A pekingi ötkarikás játékok sportolói bojkottja egyelőre nem merült fel, ezt a szponzori részvétel mellett szóló érvként értelmezhetik a vállalatok – fűzte hozzá Sajti.
Rá négy évre Los Angelesben Moszkva – ha nem is nyíltan kimondva – revánsként felszólította a Varsói Szerződés tagállamait, tagadják meg az amerikai játékokon való részvételt. A hivatalos indok szerint Amerikát már nem a coubertini eszme, hanem a pénzéhség vezeti, ami ellenkezik az olimpia szellemével. A felhíváshoz 13 ország csatlakozott.
Rá négy évre Los Angelesben Moszkva – ha nem is nyíltan kimondva – revánsként felszólította a Varsói Szerződés tagállamait, tagadják meg az amerikai játékokon való részvételt. A hivatalos indok szerint Amerikát már nem a coubertini eszme, hanem a pénzéhség vezeti, ami ellenkezik az olimpia szellemével. A felhíváshoz 13 ország csatlakozott. Topszponzorok Nemzetközi támogatók:
Coca-Cola Co.
Atos Origin SA
General Electric Co.
Eastman Kodak Co.
Lenovo Group Ltd.
Manulife Co.
McDonald’s Corp.
Omega SA
Panasonic
Samsung Electronics Co.
Visa Inc.
Magyar csapat támogatók*:
E.On Hungária Zrt
T-Mobile Zrt.
Szerencsejáték Zrt.
Adidas Budapest Kft.
* Gyémánt fokozatú (fő)támogatók.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.