Az energetikai kérdések személyes hatalmi ambíciók szolgálatba állítása már eddig is súlyos zavarokat okozott az energiaszektorban, e hatások pedig gyorsan átgyűrűznek más területekre, rontva a versenypiaci szereplők pozícióit.
2007 nyarán, hosszas előkészületek után, az utolsó pillanatban született meg új villamos-energia törvény, ami az Unió által támasztott követelményekkel összhangban a piacnyitás feltételeit volt hivatott megteremteni. A 2008. január 1-én életbe lépett jogszabály, mely fél évvel haladta meg a közösség által a piacnyitás határidejéül szabott időkereteket, névleg megszüntette a korábban fennálló közüzemi rendszert.
A háztartások és a piaci fogyasztók, vagy az új törvény szóhasználata értelmében: a felhasználók egy szűk köre jogosult egyetemes szolgáltatást vásárolni, minden más fogyasztónak a versenypiacon kell beszereznie az energiát. Az egyetemes szolgáltatás ármegállapítása hatósági kontroll mellett történik. Ugyanakkor megszűnt a hatósági árkontroll a háztartáson kívüli fogyasztók számára értékesített áramra vonatkozóan.
Ennek oka, hogy az új modell tartalmaz ugyan liberalizációs elemeket, de a magyar árampiac szerkezete miatt nem alakulhat ki erős árverseny, mivel a koncentrált piaci szerkezet és a relatív forráshiány mellett végrehajtott árliberalizáció indokolatlan áremelkedésekhez vezet. Ennek következtében a verseny végső soron nem árcsökkentő, hanem árfelhajtó hatású. A piaci szféra vonatkozásában az emelkedés a 30-40%-ot is eléri, anélkül, hogy ezt bármilyen nemzetközi energiapiaci hatás indokolná.
A valóságban tehát nem alakult ki szabad verseny, más néven és némileg módosulva fennmaradtak a korábbi viszonyok. 2008. március 11-én a kormányszóvivő tolmácsolta Gyurcsány Ferenc elhatározását: „az áramárak csökkentése érdekében fel kell számolni a Magyar Villamos Művek (MVM) monopolhelyzetét”. A miniszterelnök utasította Veres János pénzügyminisztert, hogy intézkedjen személyi, szerkezeti és szabályozói változásokról az MVM-nél – tehát a kormányfő a „nemzeti villamos társaság” feldarabolásáról döntött. Ezzel egyidejűleg a miniszterelnök kezdeményezte Kocsis István vezérigazgató elmozdítását. Az indoklás szerint az MVM akadályozza a szabadpiaci verseny kialakulását, ezért szükséges az MVM-ről a hálózatirányító (Mavir) leválasztása és a cég privatizációja.
A döntés meglepte a közvéleményt, hiszen az MVM státusát a parlamenti pártok körében konszenzus övezte. A miniszterelnöki döntés hátterében olyan személyes politikai okok fedezhetők fel, amelyek a miniszterelnök párton belüli pozíciójával vannak összefüggésben, ez ugyanis a március 9-i népszavazással érezhetően meggyengült. Bár a miniszterelnök által megjelölt célok rendkívül homályosak, és a jelenlegi képlékeny helyzetben ezek is gyorsan változhatnak, a deklarált versenyélénkítés helyett inkább a társaság privatizációjának határozott szándéka tapintható ki - áll a Századvég elemzésében.
A privatizációra vonatkozó tervekről a nyilvánosság előtt alig esik szó, noha a módosított vagyontörvény megnyitja az utat az MVM 25%-os részvénycsomagjának magánosítása előtt. MSZP-s politikusok már a 49%-os privatizáció lehetőségét is felvetették. A jövőbeni privatizáció megkerülhetetlen kérdéseket vetne fel a magyar áramellátás biztonságának vonatkozásában. Az MVM privatizálása a nemzeti alaphálózat, a rendszerirányítás és az egyetlen magyar atomerőmű külföldi tulajdonba adását is jelentené, s mint ilyen, nagyban érinti a nemzeti szuverenitás kérdését. Egy külföldi tulajdonban lévő MVM az ellátásbiztonság és profitnövelés kettőséből minden esetben az utóbbira helyezné a hangsúlyt. Figyelembe véve, hogy egy monopol-közeli vállalatról van szó, kijelenthető, hogy a privatizáció további áremelkedéshez vezetne, amely méltánytalanul nagy terhet róna a lakosságra és a vállalati szférára.
Bár a Nabucco nem váltaná ki az orosz gáz szerepét, a vezeték az első lépés lehet az energia-függetlenség megteremtésének irányába. Oroszország éppen ezt akarja megakadályozni azáltal, hogy az egyes EU-tagállamokkal külön-külön köt megállapodásokat a Déli Áramlatról. Magyarország ebben a nemzetközi helyzetben játszik – ha nem is kiemelkedő -, de meghatározó szerepet. A Századvég szerint Magyarország számára az ellátásbiztonság és a diverzifikáció egyformán fontos célkitűzés, és azokat nem egymás ellenében, hanem egymással összhangban kell megteremteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.