BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyot bukott Kóka "bezzeg cége"

Kóka "bezzeg-cégének" aposztrofálta a sajtó a Viadomot, tavalyi csődjét viszont az év építőipari bukásának. Irreálisan alacsony áron vállalta a munkákat, ami miatt nem tudta fizetni az alvállalkozóit, illetve gondok voltak a munka minőségégével is.

A Viadom tulajdonosainak cége - Dömper Rt. néven - 1992-től vett részt az autópálya-építkezésekben. Mechler Zoltán és Abronics Róbert az Orbán-kormány idején még a Vegyépszer vezette autópálya-építő konzorcium alvállalkozói voltak, 2002-ben alakultak át Viadommá - írja a Stop.hu.

A Viadom bukása a szakma szerint előre látható volt; már 2003-ban 30 százalékkal a versenytársak alá ígérve nyerte el a 3-as és a 35-ös út felújítását szlovák partnerével közösen. Akkor még lehetett azt gondolni, hogy a referencia megszerzése érdekében adtak irreálisan alacsony, úgy nevezett stratégiai árat, 2006 őszén az M7-es Balatonkeresztúr- Nagykanizsa közötti szakaszának tenderén viszont már 40 százalékkal ígértek nemcsak a konkurencia, de az állami építtető által előzetesen számolt úgy nevezett. mérnökár alá: 36 kilométer megépítését a konzorcium 42,3 milliárd forintért - kilométerenként 1,2 milliárdért - vállalta.

A Viadom munkájának minőségével és az alvállalkozók kifizetésével kapcsolatos gondjai nem ekkor kezdődtek. A 3-as, 35-ös Tornyosnémetitől Debrecenig tartó szakaszának felújításában elmaradtak az ütemtervtől, folyamatosan javítani kellett a javításokat is. Az előre nem kalkulált pótmunkák miatt csúsztak a törlesztések, mígnem a hiányosságok miatt az állam is visszatartotta a Viadom pénzének utolsó részletét, jóllehet a cég 2006 májusára végül elkészült a felújítással.

A Viadom közben alvállalkozóként dolgozott az M6-os érdi-tető dunaújvárosi szakaszának építésében is az osztrák Porr Technobau konzorciumának, majd 2005. szeptember-novemberben nyerte el a M0-ás keleti szektorának 42 milliárd forintos beruházását. A 26,5 kilométeres autóút három szakaszából kettő megépítését a magyar társaság kapta.

A szakma ezt a vállalást is messze áron alulinak tartotta, valamint fizetési és minőségi problémák itt is lettek a Viadom szemére vetve. Kóka János miniszter bejelentette, hogy sikerült megtörnie az autópálya-építők és a pártfinanszírozás összefonódását, ám a 40 százalékos csökkenés fele szakértők szerint a gazdasági tárca minőségi engedményeinek (keskenyebb útburkolat, kevesebb lehajtó és pihenőhely) volt betudható, a másik fele származott az árletörésből. Meg nem erősített információk szerint az általuk épített szakaszok egy részénél a javítások költségei pedig elérték a 40 százalékot.

Az akkori sajtóhírek szerint nem csak a Porr-Viadom, hanem a konkurensek, a Vegyépszer-Betonút, valamint a Strabag is aláment az önköltségnek. Nota bene: a Viadom-féle konzorcium árainak is, ennek dacára mégis az utóbbiak kapták a beruházást Kóka tárcájától.

A Heti Válasz szerint Kóka János egykori Elenderes üzlettársa, Lepp Gyula vitorlásversenyeit finanszírozta a Viadom.

A hosszútávon bizonyosan életképtelen üzleti stratégiát választó cég végül 2007 májusában csődölt be. Elvállalt építéseiből egyet sem fejezett be, a felújítandó útszakaszoknál pedig minőségi problémák adódtak. Még tavaly nyáron felszámolási eljárást indítottak ellene, az addigi osztrák társai kitették a közös építkezésekből (a Porr várhatóan idén májusban fejezi be az M7-est). A Viadom alvállalkozói 46 milliárd forintnyi elmaradt követelést nyújtottak be. Ebből a felszámoló 17 milliárdot ismert el jogosnak, ám a cégnek felszámolásakor kintlévőségeivel együtt is csak 5,2 milliárd forintja volt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.