BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Online nélkül nincs könyvpiac

Tavaly óta fej fej mellett vezeti a piacot a Bookline Nyrt. és az Alexandra online boltot üzemeltető Pécsi Direkt Kft. az internetes könyv-kiskereskedelmi piacon, s az idén is közel azonos lehet az ezen szegmensből származó árbevételük – tudta meg a Világgazdaság. Bár hajszállal, de az első továbbra is a Bookline maradhat. A két piacvezető hasonló stratégiával dolgozik, szemben a Libri Könyvkereskedelmi Kft.-vel, valamint a Líra és Lant Zrt.-vel, amelyek ugyancsak jelentős, de az online értékesítésre mégis kisebb hangsúlyt helyező piaci szereplők.

A négy cég együttes online kiskereskedelmi árbevétele a lapunkkal közölt adatok szerint (nem számítva az antikvár könyvek eladását) tavaly 3,33 milliárd forint volt, ezzel a becslések szerint az online könyvpiac mintegy 95 százalékát uralják. A teljes piac árbevétele így 3,5 milliárd forint körül alakulhatott.

Az idén ismét nagyot nőhet az online könyvkereskedelem. Ebben a szegmensben a piaci szereplők egyesített árbevétele 5 milliárd forint körül alakulhat 2008-ban. Mivel az árbevétel a kedvezményes értékesítést tükrözi, így teljes áron (kedvezmények nélkül és áfával növelve) az online könyvpiac lapunk statisztikai számításai szerint mintegy 4,9 milliárd forint kiskereskedelmi forgalmat ért volna el tavaly, ha a könyveket a borítón szereplő áron értékesítik, az idén pedig ez a szám akár 7 milliárd is lehet. Vagyis a vevők tavaly jó 2 milliárd forintot takarítottak meg azzal, hogy az interneten vásároltak, az online vevők megtakarítása 2007-ben mintegy 1,4 milliárd forint lehetett.

Az interneten keresztüli eladás a teljes könyvpiaci forgalomból évről évre nagyobb szeletet hasít ki. Tavaly ennek a szegmensnek a piaci részesedése számításink szerint 7,3 százalék körül alakulhatott, az idén pedig a legnagyobb piaci szereplők szerint a 68,9 és 73 milliárd forint között alakuló forgalomból 9,5-10 százalékos részesedés várható. (A könyvpiaci forgalomból a tankönyvek forgalmát kivonva már tavaly enynyi volt az online értékesítés piaci részesedése a hazai könyvforgalomból.)

Ez már közelíti a nemzetközi szintet. Magyarországon a szakértők további jelentős növekedésre számítanak ebben a szegmensben is (ahogy általában az online értékesítésben), hiszen az internetlefedettség is folyamatosan növekszik, ahogy az online vásárlók száma is. Elemzésünk kimutatja, hogy az online könyvpiac 2003 eleje és 2007 vége között, öt év alatt mintegy a harmincszorosára nőtt. (Például a Bookline könyv-kiskereskedelemből származó árbevétele 36-szorosára.) Ezzel szemben az offline könyvpiac jelentős piacvesztésen esett át, ez elsősorban a kisebb hálózatokat és a független boltokat érintette.

Egy biztos, ha nincs az online könyvpiac – amely a vevőkedvezmények miatt vásárlásösztönző –, akkor évek óta egyáltalán nem lenne növekedés a könyvpiacon, igaz emellett, hogy az online kedvezmények részben elvonták a forgalmat a könyvesboltokból.

Kimondható: az online kedvezmények radikális csökkentése nagyon jelentős forgalomesést jelentene a könyvpiacon, amit a kiadók is megéreznének. Így a Századvég Alapítvány a Gazdasági Versenyhivatal pályázati felhívására a közelmúltban készített egy online könyvpiaci tanulmányt. Ennek az egyik fontos megállapítása volt, hogy az árnak van a leginkább meghatározó szerepe az online értékesítésben. A Századvég közvélemény-kutatása szerint a negyedik legnépszerűbb cikk, amelyet online vevők vásárolnak, a könyv, csak az üdülési, a szoftver- és a DVD-vásárlás előzi meg ezt.

A kutatás egyik fontos eredménye, hogy három jól elkülöníthető online vevőcsoportot (klasztert) azonosított a Századvég, főleg internethasználat, jövedelem, kor és internethasználati szokások alapján. Láthatóvá vált: a legtöbb könyvet a fiatalabb, átlagos jövedelmű családok vásárolják idehaza.




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.